سرمقاله
اندر حکایت کلنگ زنی های بی فرجام و با فرجام
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 10:35:48

محمدرضا سالارمقدم

حدیث کلنگ زنی های پروژه های مختلف در شهرستان تربت حیدریه حکایتی است، به قول فردوسی «داستانی پر آب و چشم».

 در سفر هر یک از مسئولین کشوری اعم از روسای قوا و وزرا که با تلاش نمایندگان وقت صورت گرفته است همواره شاهد بوده ایم که یک یا چند پروژه در مراسمی با شکوه و گاه پرهیاهو کلنگ زنی شده و مجریان آنها قول داده اند که ظرف چند ماه یا سال آنها را به پایان رسانیده و افتتاح خواهند نمود ولی نه تنها از سرانجام آنها خبری نشده بلکه علیرغم تکرار چندین بار کلنگ زنی همان پروژه ها، کاری از پیش نرفته است. نمونه آن سرنوشت پروژه مجتمع فولاد بنیاد مستضعفان است که چندین بار کلنگ زنی و قول تکمیل آن داده شد و در آخرین بار خاوری مدیر عامل بانک ملی ایران و محرابیان وزیر وقت صنعت و معدن به اتفاق یکدیگر و با قدرت هر چه تمام تر در کنار فولاد بنیاد مستضعفان، مجتمع فولاد بانک ملی را کلنگ زنی نموده و قول اتمام پروژه را در کمتر از سه سال داند. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که خاوری پس از چندی با میلیاردها تومان اختلاس به کانادا پناهنده شد و محرابیان هم از پست وزارت خلع گردید. همان زمان تیتر یک نوید خراسان را به این موضوع اختصاص دادیم و نوشتیم "کلنگ زنان مجتمع فولاد تربت حیدریه یکی حذف و دیگری فراری".

 این وضعیت یعنی کلنگ زنی های بی حاصل دوران گذشته مردم را به این موضوع حساس نموده که گویا هدف از این کارها استفاده تبلیغاتی است و "گرنه نه خانی آمده و نه خانی رفته " بنابر این باید به آنها حق داد که نسبت به این کلنگ زنی ها با دیده شک و تردید بنگرند.

ما بعنوان رسانه ای که همواره از حق مردم دفاع نموده ایم به دنبال بررسی این موضوع بوده ایم که علت بثمر نرسیدن اینگونه پروژه ها که از قضا نمایندگان وقت بیشترین تمرکزشان بر روی آنها بوده و همواره بیشترین تلاش را برای بثمر نشستنش  انجام می داده اند چه بوده است.

سعید باستانی نماینده تربت حیدریه زاوه و مه ولات که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز است در پاسخ به این سوال میگوید: یک پروژه زمانی می تواند بثمر برسد که زیرساختها و کارهای اجرایی آن به خوبی پیش بینی شده باشد .

 وی با تقسیم پروژه ها به دو بخش دولتی و خصوصی می افزاید: پروژه های مربوط به بخش دولتی عمده کار آن بازگشایی ال سی یا همان تامین منابع مالی می باشد. اما پروژه های مربوط به بخش خصوصی در صورتی بثمر مینشیند که منابع مالی و زیر ساختهای مربوطه از قبل در نظر گرفته شده باشد .

وی دلیل بی حاصل بودن کلنگ زنی های برخی پروژه های گذشته منطقه را همین عدم پیش بینی منابع مالی (ال سی)و فراهم نبودن زیر ساختها می داند و میگوید به همین خاطر در این دوره نمایندگی تصمیم گرفتیم تا زیر ساختها و منابع مالی پروژه ای فراهم نگردید اقدام به دعوت مسئولین و کلنگ زنی ننماییم.

بطور مثال کارخانه فولاد رخ هم منابع مالی آن تامین گردیده و هم آب مورد نیازش از محل تصفیه خانه فاضلاب تربت حیدریه در نظر گرفته شده است و خوراک آن هم از محل سنگ آهن خواف در نظر گرفته شده که همه کارهایش را انجام داده ایم و با جدیت در حال احداث است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد پروژه عظیم مجتمع اقامتی تجاری تفریحی لوتوس که در سفر اخیر رییس مجلس کلنگ آن به زمین زده شد نیز حرفهای قابل تاملی دارد.

وی میگوید: همیشه از ابتدای دوران نمایندگی دغدغه من این بوده که ماندگاری مسافرانی که از اینجا می گذرند در شهر افزایش دهیم چرا که در سال حدود 8 میلیون مسافر و زائر از مسیر تربت حیدریه به مشهد سفر می کنند. ضمن اینکه ورودی و خروجی به تربت حیدریه از شهرهای اطراف نیز بیش از یک میلیون نفر است. با این وجود نه تنها تا کنون فکری برای متوقف کردن و اقامت موقت این خیل عظیم جمعیت نشده است بلکه جاده کمربندی را نیز طوری طراحی نموده اند که این حجم مسافر را از حاشیه شهر به سمت مشهد روانه می کند بدون اینکه ریالی از این ظرفیت بلقوه حاصل تربت حیدریه شود بنابر این با مداکراتی که با مسؤلین موسسه مالی اعتباری ملل انجام گرفت آنها را تشویق به احداث مجتمع بزرگ اقامتی تفریحی که شامل: هتل مجموعه ورزشهای آبی و غرفه های عرضه محصولات و صنایع منطقه است و دقیقا از حاشیه جاده کمربندی تا حاشیه شهرک ولی عصر وسعت دارد نمودم که انشالله ظرف 18 ماه به پایان می رسد و بدین ترتیب مسافران و زائرانی که از تربت حیدریه عبور می کنند میزان ماندگاری شان در شهر بیشتر می شود که نتیجه آن خرید مصولات بومی ومحلی مانند زعفران پسته و....و.استفاده از امکانات تفریحی و توریستی منطقه و در نتیجه رونق اقتصادی خواهد بود.با احداث این مجتمع در واقع دوباره مسافران را از داخل شهر عبور می دهیم .

باستانی گفت: دیگر پروژه هایی ( خط تولید کاشی اسلب و مجتمع فراوری خاک های صنعتی )که در این سفر کلنگ زنی شد همه توسط بخش خصوصی وبا پیش بینی تامین منابع مالی و فراهم آمدن دیگر زیر ساختها لازم عملیات اجرایی اش آغاز گردید که ثمره آن را بزودی شهروندان منطقه خواهند دید.

وی البته راز پیشرفت شهر و پروژ های منطقه را وفاق و اتحاد مسئولین شهر دانست و با اشاره به تخریب پل چهار راه خواف گفت: این کار جز با همکاری مردم و مسئولین شهر امکان پذیر نبود.


http://navidtorbat.ir/fa/News/19/اندر-حکایت-کلنگ-زنی-های-بی-فرجام-و-با-فرجام
بستن   چاپ