آخرین مطالب

پیام‌های سفر مهم شینزو آبه به ایران؛ موقعیت تازه برای ایران

پیام‌های سفر مهم شینزو آبه به ایران؛ موقعیت تازه برای ایران

  بزرگنمایی:
بیگدلی معتقد است: «سفر نخست وزیر ژاپن به تهران می‌تواند برای ایران یک پرستیژ باشد. نخست وزیر یک کشور قدتمند به منظور پادرمیانی به ایران می‌آید و این مانور تبلیغاتی مناسبی برای ایران در مقابل اقدامات عربستان و متحدانش است. سفر آبه بر کنفرانس سه جانبه مکه سایه خواهد انداخت.»

پایگاه خبری نوید تربت: Navidtorbat.ir

بیگدلی معتقد است: «سفر نخست وزیر ژاپن به تهران می‌تواند برای ایران یک پرستیژ باشد. نخست وزیر یک کشور قدتمند به منظور پادرمیانی به ایران می‌آید و این مانور تبلیغاتی مناسبی برای ایران در مقابل اقدامات عربستان و متحدانش است. سفر آبه بر کنفرانس سه جانبه مکه سایه خواهد انداخت.»

به گزارش نوید تربت به نقل از تیک ، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن 22 خرداد ماه به ایران سفر خواهد کرد و هدف این سفر میانجی‌گری میان آمریکا و ایران است. دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا چندی پیش به ژاپن سفر کرد و تمایل خود را برای سفر آبه به تهران نشان داد.

گفته می شود شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با رهبر انقلاب دیدار می کند

براساس گزارش رسانه‌های ژاپنی هدف آبه کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکاست. نخست‌وزیر ژاپن در این سفر برنامه دارد تا با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری دیدار کند.

این سفر از اهمیت بالایی برخودار است. هفته گذشته دونالد ترامپ در توکیو با شینزو آبه دیدار و گفتگو کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نخست‌وزیر ژاپن را تشویق کرد تا به ایران سفر کند. ترامپ با گفتن این جمله که از تلاش‌های ژاپن استقبال می‌کند، افزود: "من می‌دانم که هم ژاپن و هم نخست‌وزیرش روابط خوبی با ایران دارند. خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد."

به گزارش فرارو: پیش از این نیز شایعاتی مبنی بر احتمال سفر نخست وزیر ژاپن به تهران مطرح بود که تکذیب شده بودند. سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران ضمن اینکه در شرایط بحرانی کنونی می‌تواند پیام‌های مهمی داشته باشد، اولین سفر یک مقام رسمی و بلندپایه ژاپن به ایران در طول 40 سال اخیر است. طبیعتا قطعی شدن سفر او به تهران پس از دیدار ترامپ از ژاپن می‌تواند احتمال فعال شدن میانجی‌ها را تقویت کند.

پیش از سفر ترامپ به توکیو محمد جواد ظریف نیز در تور خود به شرق آسیا به ژاپن رفت و با آبه دیدار و گفتگو کرد. از همان زمان بحث‌هایی پیرامون احتمال میانجیگری ژاپن مطرح شد.

روابط ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر وارد دور تازه‌ای از تنش‌ها شد که حتی برخی ناظران احتمال وقوع جنگ را جدی می‌دانستند اما با گذر زمان تنش‌ها کمی فروکش کرد.

غیر از ژاپن کشور‌هایی همچون عراق و عمان تلاش زیادی برای کاستن از تنش‌ها را آغاز کرده اند.

دونالد ترامپ می‌خواهد با تهران وارد مذاکره شود و از سوی دیگر ایران در شرایط کنونی مذاکره با آمریکا را نمی‌پذیرد.
 

ترامپ در دیدار با آبه خواستار سفر او به تهران شده است

علی بیگدلی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل درباره سفر آبه به فرارو گفت: «همین که آقای آبه به تهران می‌آید نشان دهنده این است که خطوطی را با ترامپ در سفیر اخیرش به توکیو درباره ایران روشن کرده‌اند. ممکن است شرایط تازه‌ای مطرح شده باشد، آمریکا نیز امتیازاتی داده است و بنابراین در انتظار گرفتن امتیازاتی از ایران است.»

به گفته او "اصل موضوع اهمیت زیادی دارد. ژاپن کشور بسیار قدرتمند است هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی و صنعتی. این کشور در فضای بین المللی خوشنام است. با ایران روابط خیلی خوبی دارد، با آمریکا روابط نزدیکی دارد. طبیعتا ژاپن می‌تواند نقش میانجیگرانه بسیار مفیدی داشته باشد. قطعا میانجیگری ژاپن از کشور‌هایی مثل عراق مفیدتر خواهد بود."

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: «سفر آبه به تهران از سوی دیگر نشان دهنده اهمیت مسئله برای رییس جمهور آمریکاست. ترامپ گفته با توجه به دوستی میان ایران و ژاپن آقای شینزوآبه می‌تواند نقش مهمی در حل اختلافات داشته باشد. پیام پنهان و مهم ورود ژاپن به میانجیگری میان ایران و آمریکا این است که ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست.»

بیگدلی معتقد است: «سفر نخست وزیر ژاپن به تهران می‌تواند برای ایران یک پرستیژ باشد. نخست وزیر یک کشور قدرتمند به منظور پادرمیانی به ایران می‌آید و این مانور تبلیغاتی مناسبی برای ایران در مقابل اقدامات عربستان و متحدانش است. سفر آبه بر کنفرانس سه جانبه مکه سایه خواهد انداخت.»

او تاکید کرد "قطعا هدف از این سفر بحث میانجیگری است. این دیپلماسی جدیدی است که شینزو آبه از طرف آمریکا پیگیری می‌کند و امیدوارم به نتیجه مطلوبی برسد."

به عقیده بیگدلی "اگر ترامپ به شینزو آبه امتیازاتی نداده بود حتما او هم به سمت ایران نمی‌آمد. به نظر می‌رسد نخست وزیر ژاپن وکالت کاملی از طرف ترامپ برای مذاکره با ایران دارد."

پیش از سفر ترامپ به ژاپن ظریف با آبه در توکیو دیدار و گفت و گو کرده بود

این تحلیلگر مسائل بین المللی درباره سفر ظریف به ژاپن پیش از سفر ترامپ به توکیو گفت: «به نظر می رسد در این سفر آقای ظریف پیام و یا پالس مثبتی به ژاپن داده است. ایران باید پیش از آنکه وضعیت اضطراری شود دیپلماسی فعال را آغاز می‌کرد، آقای ظریف در حدود 40 روز گذشته بسیار فعالانه عمل کردند، اما کمی دیر شده بود، با این وجود نتایج مثبتی هم در بر داشت. سفر آبه به تهران از نتایج همان دیپلماسی فعال است. مخصوصا ملاقات آقای ظریف با نخست وزیر ژاپن تا حدودی مایه حیرت ناظران و تحلیلگران شد و این پرسش مطرح بود که چه موضوعی محور این دیدار است. مشخص است همان زمان نیز قصدی برای میانجیگری ژاپن وجود داشته که احتمالا با استقبال ایران روبه رو شده است.»

این استاد دانشگاه گفت: «این فرصت بسیار مناسبی برای ایران است پس باید روی این فرصت کار کند. ایران باید به آقای شینزو آبه به عنوان نماینده آمریکا نگاه کند و خودش را مقهور 12 شرط پمپئو نکند. آن 12 شرط قطعی و مهم نبوده است.»

او افزود: «این موقعیت در زمانی به دست آمده که ما در نقطه التهاب بودیم بنابراین می‌تواند برای ما غنیمت باشد. ما باید در برابر پیشنهاد‌های آمریکا پیشنهاد‌های خود را مطرح کنیم. موقعیت منطقه‌ای ایران مطلوب است در عراق، سوریه، لبنان، یمن، برخی شیخ نشین‌های خلیج فارس امکاناتی داریم که می‌توانیم به کار بگیریم.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد "التهاب کنونی که پیرامون ایران وجود دارد، نمی‌تواند داوم یابد. ایران از دیپلماسی گریزان است و این نقص بزرگی است. دیپلماسی در جنگ هم بسیار موثر است و ایران باید تن به این دیپلماسی دهد تا مشکل حل شود. "

بیگدلی با بیان اینکه من مایلم به نتیجه سفر آبه خوشبین باشم، افزود: «مسئله ایران هر روز در حال تبدیل شدن به یک پدیده بین المللی است و آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه ایران است. کنفرانس سه جانبه مکه همزمان با سفر پمپئو به اروپا نشان دهنده این است که در حال طراحی فضای بین المللی به زیان ایران هستند در چنین شرایطی این موقعیت تازه را نباید از دست داد.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

امکان پرداخت زکات فطریه و کفاره در نانوایی‌های تربت حیدریه فراهم شد

کسب قهرمانی مسابقات دو جام رمضان خراسان رضوی توسط آتش نشان تربت حیدریه

کاهش 36 درصد بارندگی در خراسان رضوی / بحرانی بودن نیمی از دشتهای استان