آخرین مطالب

توسعه روستا، دغدغه دولت اجتماعی

توسعه روستا، دغدغه دولت

  بزرگنمایی:

به اعتقاد صاحبنظران روستا باید قلب برنامه های دولتها برای رونق اقتصاد، درآمدزایی، حفظ انسجام جمعیتی، تامین مواد غذایی، کاهش آسیبهای اجتماعی و توسعه فرهنگی باشد و بی توجهی به این کانون مهم جمعیتی و پائین نگه داشتن سطح معیشتی روستاها فجایع جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

مهاجرت روستاییان به شهرها آسیب بزرگی است به نحوی که همه بخشها از جمله حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد و نمونه آن را می‌توان در حاشیه نشینی در شهرها و معضلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن و همچنین خالی شدن روستاها از جمعیت ذکر کرد.
دولتها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون درصد برخورداری روستاها از خدمات زیربنایی مانند آب و برق و گاز و همچنین خدمات روبنایی مانند مدرسه، بوستان و مرکز بهداشت را به حداکثر رسانده اند تا بتوانند جمعیت روستایی را در نقاط مختلف تثبیت کنند.
در این راستا خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های مرزی و تأثیرگذار در اقتصاد کشور شایسته توجه ویژه دولت است تا همه برنامه‌ها بر توازن بین خدمات در روستاها و شهرها و جلوگیری از مهاجرت متمرکز شود.

 

*سهم روستاهای خراسان رضوی در تولید ناخالص داخلی
معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی که چندی قبل در مشهد برگزار شد گفت: 26 درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند اما سهم آنها در تولید ناخالص داخلی کشور 27 درصد است.
کاوه معراجی افزود: خراسان رضوی 8.4 درصد از جمعیت کشور و 7.3 درصد از مساحت کشور را در اختیار دارد اما سهم این استان ر تولید ناخالص داخلی کشور 6.2 درصد است همچنین 27 درصد از جمعیت خراسان رضوی در روستاها ساکن هستند اما سهم آنان در تولید ناخالص داخلی استان 23 درصد است.
وی اظهار کرد: اکثر شاخص‌ها در حوزه زیربنایی روستاهای خراسان رضوی مطلوب است اما این استان در دو شاخص برخورداری راه‌ها از آسفالت مناسب و اجرای طرح هادی روستایی نسبت به میانگین کشوری وضعیت مناسبی ندارد.
معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: در خراسان رضوی 603 هزار بهره بردار حوزه کشاورزی وجود دارد و متوسط اراضی باغی و زراعی تحت اختیار آنها دو هکتار است که این آمار نشان می‌دهد باید در حوزه بهره وری اراضی کشاورزی و اجرای طرح‌های گلخانه‌ای در استان اهتمام بیشتری صورت گیرد.
معراجی افزود: درآمد سرانه خانوار روستایی کشور در سال 1396 حدود 150 میلیون ریال و هزینه این خانوار 180 میلیون ریال بود اما نسبت درآمد خانوار روستایی به هزینه آن در خراسان رضوی 200 میلیون ریال به 180 میلیون ریال گزارش شده است.
وی اضافه کرد: طی بررسی‌های انجام گرفته در سالهای 1390 تا 1396، 530 هزار خانوار روستایی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد 174 هزار خانوار در دو دهک پایین جامعه قرار می‌گیرند و این استان از نظر وضعیت نامناسب معیشت روستایی رتبه پنجم کشور را دارد.
معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: جمعیت روستایی خراسان رضوی یک میلیون و 730 هزار نفر است که از این تعداد، 631 هزار نفر جمعیت فعال به شمار می‌رود و تعداد جمعیت بیکار روستایی در ابتدای سال در خراسان رضوی 45 هزار نفر گزارش شده است.
معراجی افزود: سهم خراسان رضوی در تسهیلات مشاغل روستایی کشور 5.1 درصد و معادل هفت هزار و 400 میلیارد ریال است که بر این اساس برای ایجاد هر شغل 600 میلیون ریال نیاز است و با این میزان تسهیلات به طور متوسط می‌توان 12 هزار شغل جدید ایجاد کرد و حداقل نرخ بیکاری را به کمتر از هفت درصد رساند.


* وضعیت جمعیت روستایی
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: براساس سرشماری سال 1395 جمعیت استان شش میلیون و 434 هزار و 501 نفر است که از این تعداد چهار میلیون و 704 هزار و 34 نفر در شهرها و یک میلیون و 730 هزار و 467 نفر در روستاها ساکن هستند.
محمدعلی همدمی نژاد افزود: سه هزار و 281 نقطه روستایی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد دو هزار و 596 روستا بالای 20 خانوار جمعیت و باقی آنها کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند یا خالی از سکنه هستند.
وی اظهار کرد: براساس این آمار، از یک میلیون و 730 هزار و 467 نفر جمعیت روستایی خراسان رضوی که در قالب 515 هزار و 919 خانوار قرار می‌گیرند 880 هزار و 889 نفر مرد و 849 هزار و 578 نفر زن هستند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: تراکم جمعیت روستایی در هر کیلومتر مربع از خراسان رضوی 14.9 درصد و نرخ روستانشینی در استان 26.9 درصد است.
همدمی نژاد افزود: تعداد دهیاریهای خراسان رضوی دو هزار و 434 مورد، تعداد اعضای شوراهای اسلامی روستایی هشت هزار و 140 نفر، تعداد روستای دارای شورای اسلامی دو هزار و 540 مورد، تعداد اعضای زن در شوراهای روستایی 192 نفر، تعداد اعضای مرد در شوراهای روستایی هفت هزار و 948 نفر و تعداد اعضای شوراهای پنج نفره در روستاهای استان 260 نفر است.
وی ادامه داد: خراسان رضوی با یک میلیون و 730 هزار و 467 نفر جمعیت روستایی و مساحت 116 هزار و 485 کیلومتر مربع دارای نرخ روستانشینی 26.9 درصد است.


* مهاجرت و علل آن
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرهای استان به ویژه حاشیه شهر مشهد گفت: مهمترین علت افزایش مهاجرت روستاییان طی سالهای گذشته کاهش درآمد مستمر و پایدار در جوامع روستایی در پی بحران‌هایی نظیر خشکسالی، سیل و از بین رفتن منابع آب و خاک در مناطق روستایی بوده است.
همدمی نژاد افزایش سطح رفاه در حاشیه شهرهای بزرگ و عدم کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز، رغبت سرمایه گذاران به ایجاد واحدهای تولیدی در کلانشهرها به خاطر هزینه حمل و نقل بالا و نزدیکی به بازار فروش را از دیگر دلایل مهاجرت روستاییان برشمرد.
وی اضافه کرد: تمایل افراد به زندگی مدرن با گسترش ماهواره در مناطق روستایی و جذابیت‌های کاذب جوامع شهری و کمبود امکانات آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و رفاهی مناطق روستایی نسبت به شهری را می‌توان از دلایل مهاجرت روستاییان خراسان رضوی به شهرها دانست.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: در مقایسه با سرشماری سال 1390 جمعیت روستایی خراسان رضوی سه درصد بیشتر شده یعنی هم از نظر خانوار و هم از نظر تعداد دارای رشد مثبت بوده به طوری که روستاهای با جمعیت بالای هزار و 500 نفر دارای رشد 6.9 درصدی بوده و روستاهای با جمعیت زیر 20 خانوار به رشد منفی 15 درصد رسیده است.
همدمی نژاد افزود: این بدان معناست که شمار روستاهای کوچک در استان خراسان رضوی کمتر شده و روستاهای با جمعیت بالاتر درصد رشد جمعیت بیشتری را داشته‌اند.

 

*توسعه زیربناهای روستایی و اشتغال
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با اشاره به خدمات دولت برای توسعه زیربناهای روستاهای خراسان رضوی طی سال‌های گذشته گفت: در حال حاضر 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان برق دار، 83 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار دارای شبکه آب آشامیدنی و 59 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار دارای شبکه گاز هستند و میزان برخورداری روستاهای استان از راه آسفالت به نسبت جمعیت آنها 89 درصد است.
همدمی نژاد با اشاره به خدمات زیربنایی انجام شده توسط دهیاری‌ها اظهار کرد: تا پایان آذرماه سال 1397 هفت هزار و 713 پروژه شامل هزار و 467 ساختمان دهیاری، هزار و 583 بوستان روستایی، 664 بهسازی آرامستان، هزار و 350 ساختمان غسالخانه، 83 ساختمان آتش نشانی، 697 خانه عالم، هزار و 446 مورد بهسازی معابر، 181 مورد سالن ورزشی و 242 پروژه مربوط به سایر موارد زیربنایی در روستاهای استان انجام شده است.
وی ادامه داد: تاکنون 180 دستگاه انواع ماشین آلات سبک، 611 دستگاه ماشین آلات نیمه سنگین و 203 دستگاه ماشین آلات سنگین به دهیاری‌های خراسان رضوی واگذار شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، دولت طی دو سال اخیر طرحی را برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری به اجرا رسانید که در این راستا "سامانه کارا" به منظور ثبت نام طرح‌های توجیهی اشتغالزای روستایی از سوی سرمایه گذاران طراحی شد.
همدمی نژاد افزود: تاکنون 11 هزار و 336 طرح با 12 هزار و 910 میلیارد و 945 میلیون ریال تسهیلات درخواستی به سامانه کارا در استان ارسال شده است که از این تعداد پنج هزار و 310 طرح به تصویب رسیده و از این تعداد به پنج هزار و 43 طرح، سه هزار و 835 میلیارد و 115 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده که زمینه اشتغال 16 هزار و 712 نفر را فراهم کرده است.

 

* طرح هادی
در دهه‌های اخیر، گرایش دولت‌ها به فراهم کردن مسکن روستایی برای نگه‌داشتن جمعیت در مناطق روستایی بسیار درخور توجه است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی درباره اقدامات انجام گرفته توسط این بنیاد برای روستاییان گفت: از مجموع دو هزار و 596 روستای بالای 20 خانوار استان، دو هزار و 486 روستا دارای طرح هادی و 110 روستا فاقد این طرح هستند.
سید رضا موسوی نیا افزود: تاکنون طرح هادی روستایی در 466 روستا بازنگری شده و بازنگری طرح هادی در 209 روستا با اعتبار 45 میلیارد ریال در حال انجام است.
وی اظهار کرد: از مجموع دو هزار و 596 روستای بالای 20 خانوار در خراسان رضوی تاکنون طرح هادی در 934 روستا اجرا شده یا در دست اجراست و امسال 630 میلیارد ریال برای اجرای طرح هادی روستاهای استان مصوب شده است.
او اضافه کرد: طی سال‌های 1394 تا 1396، قیر رایگان در 420 روستا با سطحی افزون بر 4.5 میلیون مترمربع به منظور روکش آسفالت معابر مورد استفاده قرار گرفت.

 

*سند مالکیت
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: حدود نیمی از واحدهای مسکونی روستایی در استان سند مالکیت دارند.
موسوی نیا افزود: براساس نتایج سرشماری سال 1395 واحدهای مسکونی روستایی خراسان رضوی 486 هزار و 369 واحد است که تا پایان سال 1397 از این تعداد 209 هزار و 926 واحد مسکونی در هزار و 630 روستای استان سند دار شده‌اند.
وی اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در راستای اجرای برنامه‌های دوم و سوم چشم اندار توسعه، با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک درخصوص صدور سند مالکیت اماکن روستایی در روستاهای بالای 200 خانوار، مراکز دهستانها و بخشها اقدام کرده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در همین راستا با شروع برنامه چهارم توسعه تاکنون، همه روستاهای دارای شورای اسلامی در برنامه صدور سند مالکیت اماکن روستایی قرار گرفتند که با ارائه درخواست شوراها، بنیاد مسکن نسبت به نقشه برداری و ارسال پرونده متقاضیان به اداره ثبت اسناد و املاک محل به منظور احراز حقوق مالکانه اقدام کرده است.

 

*واگذاری زمین
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از نیازهای مهم مردم در روستاهای خراسان رضوی زمین‌های مرغوب و قابل ساخت و ساز مسکن است و بنیاد مسکن در مورد امور زمین براساس آئین نامه‌های قانونی با هماهنگی دستگاه‌هایی مانند اداره امور اراضی و منابع طبیعی، شوراهای اسلامی و دهیاری روستا نسبت به تملک قانونی زمین‌های روستاها اقدام کرده است.
موسوی نیا افزود: بنیاد مسکن پس از تملک و قطعه بندی، آماده سازی و تهیه طرح مسکونی، قطعات تفکیک شده زمین را به نیازمندان مسکن روستایی واگذار می‌کند تا آنان در چهارچوب قوانین و مقررات جاری نسبت به احداث بنا در زمین خود اقدام کنند.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: به منظور تثبیت مالکیت اراضی تملک شده پیگیری لازم برای اخذ اسناد ملکی صورت گرفته که در این راستا تاکنون 19 هزار و 687 قطعه زمین در روستاها برای ساخت مسکن واگذار شده است.
موسوی نیا اظهار داشت: در خصوص تقویت صنعت گردشگری روستایی در خراسان رضوی، هم اینک طرح روستای نمونه گردشگری برای یک روستا در دست تهیه و برای سه روستا در دست اجراست.

 

مسکن روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: اکثر واحدهای مسکونی روستایی استان با توجه به ساختار فیزیکی منطقه و استفاده از مصالح نامناسب فاقد استحکام لازم و غیرمقاوم هستند.
موسوی نیا افزود: براساس نتایج سرشماری سال 1395 تعداد واحدهای مسکونی روستایی خراسان رضوی 486 هزار و 368 واحد است که بیش از 71 درصد آنها غیرمقاوم است.
وی اضافه کرد: وظیفه اصلی بنیاد مسکن در بخش مسکن روستایی بازسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی است و این بنیاد از ابتدای تأسیس خود در سال 1358 تا پایان سال 1397 تعداد 197 هزار و 836 واحد مسکونی را بازسازی یا احداث کرده است.
موسوی نیا افزود: این واحدهای مسکونی در مناطق جنگ زده و مناطق سانحه دیده ناشی از وقوع سیل و زلزله قرار داشته‌اند و یا واحدهای مسکونی ای بوده‌اند که در قالب طرح‌های مختلف به عنوان مسکن مقاوم در شهرستانهای خراسان بزرگ و سایر نقاط کشور ساخته شده‌اند.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: از سال 1358 تا پایان سال 1397 تسهیلات بازسازی مسکن روستایی به مبلغ هزار و شش میلیارد و 769 میلیون ریال و کمک بلاعوض به میزان 632 میلیارد و 975 میلیون ریال به خسارت دیدگان از بخش مسکن توسط بنیاد پرداخت شد.
وی اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب برنامه چهارم و پنجم توسعه در قالب طرح پیشگیری و کاهش خسارت در زندگی روستاییان، طرح بهسازی و نوسازی سالیانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی را با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و مدیریت فنی و پشتیبانی بنیاد مسکن به تصویب رساند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در این راستا از سال 1384 تا پایان سال 1397 در قالب بازسازی و طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی 115 هزار و 533 واحد مسکونی روستایی در استان بهسازی و نوسازی شد.
موسوی نیا افزود: در نیمه دوم تیرماه سال گذشته 19 هزار فقره وام با سقف تسهیلات 250 میلیون ریال به عاملیت هفت بانک به این بنیاد تخصیص یافت که به تدریج با ابلاغ سهمیه تخصیصی فرایند توزیع برای 9 هزار و 272 واحد مسکونی انجام شده است.

 

* بازسازی خانه‌های مسکونی خسارت دیده از حوادث طبیعی
موسوی نیا با اشاره به مسئولیت بنیاد مسکن در خصوص بازسازی خانه‌های مسکونی خسارت دیده ناشی از حوادث طبیعی گفت: از جمله اقدامات انجام شده در زمینه بازسازی واحدهای خسارت دیده اخیر می‌توان به بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل و زلزله در شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه، چناران، تربت جام، کلات، نیشابور و فیروزه اشاره کرد.
وی اضافه کرد: بنیاد مسکن خراسان رضوی تا کنون 11 هزار و 469 واحد مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله سال 1389 شهرستانهای تربت حیدریه، رشتخوار و زاوه، پنج هزار و هشت واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله سال 1390 شهرستانهای نیشابور و فیروزه و هزار و 866 واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله سال 1396 شهرستانهای فریمان، مشهد، تربت جام و سرخس در خراسان رضوی را بازسازی کرده است.
موسوی نیا افزود: علاوه بر بازسازی واحدهای خسارت دیده یاد شده، در سال 1397 تعداد 400 واحد مسکونی روستایی دیگر خراسان رضوی نیز از بارندگی، سیل و زلزله خسارت دید که روند بازسازی آنها برای تأمین اعتبار به مبادی ذیربط اعلام شده است.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: این بنیاد در حوزه ایمن سازی روستاها از محل اعتبارات مدیریت بحران تاکنون 66 روستا را با اعتبار 51 میلیارد و 441 میلیون ریال در برابر سیل و ریزش سنگ‌های معلق ایمن کرده است.
موسوی نیا افزود: براساس مطالعات بنیاد مسکن خراسان رضوی 660 روستای نا ایمن و مشکل دار این استان در برابر سیل و ریزش سنگ، رانش زمین و زمین لرزه شناسایی شده‌اند که تاکنون اقدامات پیشگیرانه در قالب ایمن سازی در 66 روستا انجام شده است.


* بیمه و سایر خدمات
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: بیش از نیمی از خانه‌های روستایی بازسازی شده این استان در برابر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و آتش سوزی بیمه نیستند.
موسوی نیا افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی از سال 1388 نسبت به انعقاد قرارداد با یکی از شرکتهای بیمه و اجباری کردن بیمه خانه‌های روستایی اقدام کرد، به این معنا که بعد از پایان ساخت هر خانه روستایی و صدور پایان کار صاحبخانه موظف بود خانه را بیمه کند.
وی گفت: خانه‌هایی که پیش از سال 1388 نیز در قالب طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در این استان بازسازی شده اما بیمه نشده بودند هم می‌توانستند از سوی صاحبانشان بیمه شوند.
وی افزود: با این وجود تاکنون از کل خانه‌هایی که در قالب طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی بازسازی شده‌اند 66 هزار واحد زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی تخصیص کمک بلاعوض به تأمین مسکن متقاضیان محروم روستایی و مشمولین تفاهم نامه منعقده با سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) با اعتبار تخصیصی 135 میلیارد و 901 میلیون ریال، پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت پنج هزار واحد حمام روستایی، ساخت 33 واحد خانه عالم، 15 واحد کتابخانه و 16 شبکه لرزه نگاری را از دیگر اقدامات این نهاد از سال 1358 تاکنون برشمرد.

 

*تعاون روستایی
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: 223 شرکت تعاونی روستایی، 169 شرکت تعاونی کشاورزی و 24 اتحادیه تعاون روستایی در سطح این استان فعالیت دارند و این استان از نظر تعداد تعاونی‌های روستایی کشاورزی رتبه اول کشور را دارد.
محسن اسفندیاری افزود: تشکلهای تعاونی روستایی فرصت خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی در روستاها در زمینه کشاورزی و دامداری ایجاد کرده‌اند و هم اینک دو هزار و 500 نفر در تشکلهای تعاونی روستایی این استان به صورت مستقیم اشتغال دارند.
وی اظهار داشت: از مجموع شاغلان تشکلهای تعاونی خراسان رضوی حدود هزار نفر در شرکتهای تعاونی روستایی، 500 نفر در شرکتهای تعاونی کشاورزی و 200 نفر در اتحادیه‌های تعاونی روستایی شهرستانها فعال و بقیه در شرکتهای تعاونی مشهد مشغول کار هستند.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی گفت: هم اینک 50 تعاونی روستایی در خراسان رضوی غیر فعال هستند که امسال تعاونیهای تولید غیر فعال ساماندهی و تعیین تکلیف می‌شوند.
اسفندیاری اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 15 تعاونی تولید گلخانه‌ای در استان با حضور کارشناسان کشاورزی و دانش آموختگان رشته‌های مرتبط به عنوان یکی از زمینه‌های جدید و اقتصادی فعال شده است.
وی اظهار کرد: از خدمات بسیار مهم شبکه تعاون روستایی ارائه خدمات به کشاورزان و روستاییان از جمله توزیع آرد روستایی و نهاده‌های کشاورزی مانند کود، سم و بذر و همچنین پخش سوخت روستایی است.
او اضافه کرد: در سال جاری برنامه‌های ویژه ای برای تأمین نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود شیمیایی در دست اقدام است تا بتوان کود شیمیایی کشاورزان را با سرعت و در مدت زمان لازم در اختیار کشاورزان قرار داد.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی گفت: بیش از 135 هزار تن کود شیمیایی یارانه دار و آزاد طی سال گذشته در روستاهای این استان توزیع شده است.
اسفندیاری افزود: این میزان کود شامل کود یارانه دار و کودهای آزاد، آلی، زیستی، ریز مغذی و شیمیایی است که بین کشاورزان و باغداران در روستاها توزیع شد.
وی با اشاره به توزیع بیش از 145 هزار تن آرد طی سال گذشته در روستاهای این استان اضافه کرد: هدف از توزیع آرد بین روستاییان ارائه خدمات بهتر و در راستای حمایت از این بخش انجام می‌شود که علاوه کاهش رفت و آمد روستاییان، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه آنان می‌شود.
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به توزیع نهاده‌های کشاورزی توسط شبکه تعاون روستایی استان گفت: توزیع این نهاده‌ها در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 15 درصد افزایش داشت و امسال نیز با قوت ادامه دارد.
اسفندیاری افزود: خرید تضمینی گندم، جو و دانه‌های روغنی از دیگر خدمات دولت توسط این سازمان به روستاییان استان خراسان رضوی است.  منبع: ایرنا


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه

افتتاح اولین واحد تولید مرغ تخمگذار در شهرستان رشتخوار

پیش بینی اشتغال 697 نفر در شهرستان تربت حیدریه

برگزاری نماز عید فطر در میدان بسیج و ورزشگاه آزادی شهرک ولیعصر تربت حیدریه

آغاز کشت چغندرقند نشایی در اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه