تربت حیدریه از گلوگاه های مهم راه آهن شرق کشور است/ استقرار معاونت اداره کل در ایستگاه راه آهن
چهارشنبه 22 اسفند 1403 - 19:46:50
پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- حسن نیکنام- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: جایگاه ایستگاه راه آهن تربت حیدریه و موقعیتی که در آن قرار دارد خاص است، برنامه‌هایی برای این حوزه داریم.

به گزارش خبرنگار نوید تربت، جبارعلی ذاکری که روز چهارشنبه به دعوت نماینده تربت حیدریه،زاوه و مه ولات  به این شهر سفر کرده بود در بازدید از ایستگاه راه آهن تربت حیدریه افزود: مطالعاتی در خصوص راه آهن تربت حیدریه در گذشته صورت گرفته و استقرار معاونت اداره کل در این شهرستان لازم بود چون از طریق این ایستگاه بار از سرخس به سمت جنوب و مرکز کشور می‌رود و همچنین بارهای معدنی که از خواف و سنگان به مرکز کشور و حتی برای صادرات به بندرعباس حمل می‌شود نیز از این ایستگاه عبور می کند.

وی اضافه کرد: استقرار معاونت اداره کل در این ایستگاه به توسعه بخش‌های دیگر که یکی از آن‌ها احیای کارخانه «احیا ریل» است کمک می‌کند و مسایل و مشکلات مربوط به راه دسترسی و روشنایی را هم با کمک مسوولان محلی پیگیری و حل خواهیم کرد.

ذاکری گفت:تربت حیدریه یکی از گلوگاه های مهم راه آهن شرق کشور است چراکه محل تلاقی بارهایی است که از سمت خواف و سنگان به سمت جنوب کشور می‌رود و از ایستگاه تربت حیدریه عبور می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از گره ها در این بخش در منطقه سالار - شادمهر است که می‌توان با بهبود و ایجاد ساز و کار مناسب ظرفیت حمل بار را افزایش داد.

مدیرعامل راه آهن گفت: گلوگاه دوم انتقال بارهای خواف و سنگان به سمت جنوب، تک خطه بودن مسیر از بافق تا خواف و سنگان است و این موجب شده است که نتوان به ظرفیتی که می‌خواهیم برسیم.

 

کمربندی راه آهن سالار - شادمهر اردیبهشت سال آینده بهره برداری می شود

ذاکری گفت: کمربندی راه آهن تربت حیدریه در محدوده منطقه سالار – شادمهر براساس برنامه ریزی انجام شده در اردیبهشت ماه سال آینده بهره برداری می‌شود.

مدیرعامل راه آهن افزود: افتتاح این کمربندی تاثیر قابل توجهی در حمل بار خواهد داشت و سیر حرکت قطارها را افزایش می‌دهد که بخش قابل توجهی از آن آماده شده است.

وی ادامه داد: اتمام کمربندی راه آهن سالار - شادمهر موجب کاسته شدن بخش اعظمی از فعالیت های اضافه ای که در ایستگاه تربت حیدریه انجام می‌شود خواهد شد که اجرای این طرح از سال 1396 آغاز شده است.

 

نماینده مردم تربت حیدریه: امکانات در شرق کشور بسیار ضعیف است

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: کارکنان راه آهن در تربت حیدریه با مسایل و مشکلات بسیاری اینجا را مدیریت می‌کنند و دست مدیر ایستگاه راه آهن تربت حیدریه بسیار بسته است.

محسن زنگنه ادامه داد: امکانات در شرق کشور بسیار ضعیف است و در زمینه راه ها و ریل هم این وضعیت وجود دارد درحالی که نباید در موارد اولیه دچار مشکل بود بلکه باید مدیریت چابک داشت.

وی اضافه کرد: ایستگاه تربت حیدریه با هزینه بیت المال ساخته شده اما وضعیت جاده دسترسی آن بسیار نامناسب است و اکنون برای خانواده‌ها رفتن به مشهد و استفاده از قطار با وجود ایستگاه راه آهن تربت حیدریه آسانتر است.

 

جاده دسترسی ایستگاه راه آهن تربت حیدریه دغدغه مهم شهروندان

فرماندار تربت حیدریه نیز گفت: این ایستگاه دارای مشکلات قدیمی و حل نشده است که امید است حل شود و از طرفی هم ظرفیت بسیاری در اینجا وجود دارد.

مجتبی شجاعی افزود: نخستین مساله جاده دسترسی است، جاده کنونی اختصاصی راه آهن با وجود این که دستگاه های شهرستان برای آن اقدام هایی انجام داده اند وضعیت نامناسبی دارد.

وی اضافه کرد: مساله بعدی کارخانه تعمیر واگن است که کار در مقطعی رها شده و همان گونه باقی مانده است درحالی که نیروهای انسانی خوبی در شهرستان برای فعالیت در این زمینه وجود دارد.

فرماندار تربت حیدریه گفت: کمبود نیروهای فنی در این ایستگاه باید برطرف شود تا از فشار شدید بر نیروهای موجود کاسته شود.

شجاعی افزود:‌ توسعه سکوهای بارگیری از ضرورت هاست که با توجه به راه اندازی و تقویت صادرات این امر توجیه اقتصادی هم دارد.

وی اضافه کرد: مردم تربت حیدریه انتظار دارند بعد این سفر تغییراتی در اینجا رقم بخورد و انتظارات نیروهای راه آهن هم در ایستگاه تامین و به پرسنل توجه ویژه‌ای بشود.


http://navidtorbat.ir/fa/News/30104/تربت-حیدریه-از-گلوگاه-های-مهم-راه-آهن-شرق-کشور-است-استقرار-معاونت-اداره-کل-در-ایستگاه-راه-آهن
بستن   چاپ