بزرگنمایی:
غالب شهر وندان تربت حیدریه تنها دلیل بیرغبتی سفر با قطار را، دور بودن ایستگاه از مرکز شهر و به تبع آن دسترسی بسیار ضعیف وسایل نقلیه به ایستگاه راهآهن عنوان میکنند.
پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
نوید تربت-علیرضا حسینی مقدم- انگار همین دیروز بود، سال 1384 که ایستگاه راهآهن تربتحیدریه در دولت اصلاحات با حضور مسولان کشوری و محلی افتتاح شد، تا بلکه باری از دوش مسافران علاقهمند به سفر با قطار بردارد، اما....
اما اینک که در آستانه 20 سالگی عمر این تاسیسات عظیم خدمترسانی قرار داریم، شمار مسافران علاقهمند به سفر با قطار به ندرت به 100 نفر در روز میرسد.
به گزارش نوید تربت، وقتی پای صبحت مردم تربتحیدریه مینشینیم، غالب آنها تنها دلیل بیرغبتی سفر با قطار را، دور بودن ایستگاه از مرکز شهر و به تبع آن دسترسی بسیار ضعیف وسایل نقلیه به ایستگاه راهآهن عنوان میکنند.
یک دانشجوی دانشگاه تهران اهل تربتحیدریه به خبرنگار ما گفت: از آنجا که ایستگاه راهآهن تربتحیدریه تنها یک ایستگاه بین راهی و در جایگاه مبدا و مقصد نیست، هر بار بخواهم به تهران بروم یا به تربت بازگردم، باید از میان قطاهای عبوری بلیت مقصدم را تهیه کنم.
زهرا موسوی افزود: مشکل دوم ، زمان ورود غالب قطارها به ایستگاه تربتحیدریه ساعت 12 شب است و در آن زمان وسیله نقلیه برای رفتن به منزل یا وجود ندارد یا کرایه آن بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: لذا ترجیح میدهم بلیت مشهد به تهران را تهیه و نهایت یک روز را در منزل بستگان در مشهد بیتوته کنم.
به گزارش نوید تربت، فاصله کنونی ایستگاه راهآهن تا مرکز شهر 12 کیلومتر است، در حالی که اگر مسیر مستقیم که کوتاه است هموار و آسفالت شود، به چهار کیلومتر تقلیل خواهد یافت.
اجرای طرح کوتاه شدن مسیر نیازمند تعامل بین بخشی است
نماینده مردم تربتحیدریه، زاوه و مهولات در مجلس شورای اسلامی در پیوند با این موضوع به خبرنگار ما گفت: عمده مشکل اجرا نشدن پروژه جاده منتهی به راهآهن، معطل ماندن تملک اراضی به دلیل نبود اعتبارات است.
محسن زنگنه افزود: نیمی از مسیر جاده راهآهن در محدوده شهری و مربوط به حوزه شهرداری و نیمی دیگر مربوط به حوزه راهداری است.
وی ادامه داد: در حوزه شهری و در محدوده رضاشهر یا محله فتحالمبین میبایست تملک اراضی مسیر انجام شود که تحقق آن نیازمند اعتبارات و البته وظیفه شهرداری است.
زنگنه تصریح کرد: غالب نیمه محور مربوط به حوزه راهداری و جزو حریم است و قسمتی هم نیاز به تملک اراضی دارد.
وی اضافه کرد: حوزه دوم در خصوص تملک اراضی بین شرکت زیرساخت و راهآهن اختلافاتی وجود دارد که باید حل و فصل شود.
برخی مدیران با اهمیت راهآهن ناآشنا هستند
رییس ایستگاه راهآهن تربتحیدریه نیز با بیان اینکه با سه مشکل اساسی مواجه هستیم، گفت: مشکل اصلی آشنا نبودن غالب مدیران این شهرستان به اهمیت راهآهن تربتحیدریه و نقش آن در جابجایی مسافر و به خصوص بار است.
محمد زارعی افزود: زمانی که آنها به درک اهمیت این ایستگاه برسند، به تبع برای رفع مشکل کوتاه شدن مسیر، پا پیش خواهند گذاشت.
وی ادامه داد: مشکل دوم تملک زمین مسیر است که بخشی از آن در مالکیت خانمی ساکن روستای فدرد است و او حاضر به واگذاری زمین خود نیست.
زارعی مشکل سوم را در نبود ایستگاه تاکسی خطی و اتوبوس عنوان کرد و گفت: برای راننده تاکسی صرف نمیکند مسیر طولانی را با یک یا 2 مسافر بپیماید و برای همین باید به صورت دربستی تردد کند، اما چون در برخی ساعات باید مسیر را خالی حرکت کند، لذا برایش حرکت در این مسیر مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه داد: برای همین برخی همکاران اقدام به ایجاد تاکسی تلفنی ویژه راهآهن کردهاند و البته شهرداری نیز یک خط اتوبوس دایر کرده که البته از آنجا که برای شهرداری نیز مقرون به صرفه نیست، قصد دارد آن را برچیند.
رییس ایستگاه راهآهن تربتحیدریه با بیان اینکه به طور کلی 2 نوع قطار محلی و عبوری داریم، گفت: منظور از قطار محلی آن است که مبدا آن ایستگاه راهآهن منطقهای یا اصلی باشد و قطار عبوری شامل قطاری است که از ایستگاه محلی عبور کند.
زارعی افزود: بر این اساس چون ایستگاه تربتحیدریه زیرمجموعه راهآهن شرق کشور است، لذا 2 خط طبس- تهران و خواف- تهران و بلعکس چون از مبدا راهآهن شرق تردد میکنند، محلی محسوب و مسیرهای مشهد به سمت تهران، کرمان، یزد، بندرعباس، شیراز و بلعکس چون از مبدا راهآهن مشهد حرکت میکنند، برای ایستگاه تربتحیدریه عبوری محسوب میشوند.
وی سهمیه در نظر گرفت شده از محل قطارهای عبوری را، 55 نفر به صورت همه روزه و از محل قطار محلی نزدیک به 40 مسافر و البته به صورت روز درمیان عنوان کرد.
مشکل تملک اراضی برطرف شد
شهردار تربتحیدریه نیز ضمن تایید اظهارات یاد شده، گفت: البته بتازگی موفق شدیم با مالک زمین به تفاهم برسیم.
وحید فرختبار افزود: در گذشته مسیری برای کوتاه شدن راه از میدان ورزش تا کمربندی ما بین 2 روستای عریان و فدرد به طول تقریبی 1.5 کیلومتر طراحی شده بود.
وی ادامه داد: طول مسیر جدید 350 متر از داخل میدان ورزش داخل محدوده قانونی شهر تربت است که متولی آن شهرداری است، اما 1200 متر بقیه راه متصل به روستای عریان و فدرد و خارج از محدوده شهری است.
فرختبار اظهار داشت: سایر دستگاههای مرتبط نیز باید پای کار حاضر شوند.
وی با بیان اینکه وظیفه ما احداث 350 متر مسیر اولیه حوزه شهری به همراه تعریض پل موجود و احداث 2 پل عابر پیاده جدید است، گفت: بر این اساس برنامهیزی ما برای اجرای عملیات، ابتدای 1404 خواهد بود.
در حوزه اداره راهداری نیست
علیاصغر کرباسی رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان تربتحیدریه نیز به خبرنگار ما گفت: این موضوع مربوط به به حوزه کاری ما نیست.
جزو وظایف تعرف شده اداره راه و شهرسازی نیست
مرتضی صاحبی رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان تربتحیدریه نیز گفت: چنین پروژهای برای ما تعریف نشده و انجام آن بر عهده شرکت راهآهن است.