چالش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربت‌حیدریه؛
کمبود مربی برای آموزش/ نبود واحد سیار/ بروز نبودن کتابها/ محتوای شبکه‌های اجتماعی / نبود نیکوکاران حوزه فرهنگ
چهارشنبه 18 مهر 1403 - 20:54:44
پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت- علیرضا حسینی مقدم- مسوول کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تربت‌حیدریه گفت: این نهاد آموزشی پایه، با کمبود شدید نیرو مواجه و دست کم 2 نیروی جدید باید به مجموعه کادر علمی آن اضافه تا شاهد تقویت برنامه‌های آموزشی خود باشیم.

به گزارش نوید تربت، الهه چاکری‌بیرجندی افزود: برنامه‌های آموزشی ما در 2 شیفت صبح و عصر برگزار و باید در هر شیفت 2 نفر مربی حضور داشته‌باشند، اما شوربختانه اکنون در هر شیفت تنها یک مربی حضور دارد.

وی شمار اعضای کانون اعم از کودک و نوجوان را 600 نفر اعلام کرد که در فصل تابستان 200 نفر دیگر به آنها اضافه می‌شود

چاکری گفت: اکنون این نهادآموزشی پایه تنها با 2 نفر نیروی کادر و 2 نیروی مربی حق‌الزحمه‌ای اداره می‌شود و در فصل تابستان چهار مربی حق‌الزحمه‌ای دیگر دعوت به کار می‌شوند.

 

مشکل دوم نبود واحد سیار

وی در ادامه از نبود واحد سیار برای تشویق کودکان و نوجوانان روستایی به مطالعه و آشنایی با برنامه‌های کانون یاد کرد و گفت: این در حالی است که در اساسنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وجود یک دستگاه اتوبوس یا حداقل یک دستگاه خودرو برای حمل کتاب به نقاط دور دست، آمده‌است.

چاکری افزود: همین موضوع موجب شده تا بسیاری خانواده‌ها و به خصوص خانوار روستایی، از وجود کانون پرورش فکری کودکان بی‌خبر یا حداقل با تمام برنامه‌های آن آشنایی کاملی نداشته‌باشند.

 

کتابهای ما بروز نیستند

مربی مسوول کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان تربت‌حیدریه شمار کتاب‌های موجود در کتابخانه را 13 هزار جلد عنوان و اظهار داشت: موضوع کتاب‌ها مرجع، شعر، رُمان،  قصه، اجتماعی، علمی و اعضای نوجوانان بیشتر به رُمان علاقه‌مند و در فصل درس گرایش به سمت کتاب‌های علمی در آنها زیاد می‌شود.

چاکری‌بیرجندی اضافه کرد: با این وجود خوشبختانه یا شوربختانه سطح علمی اعضای ما فراتر از محتوای کتاب‌های موجود است و لذا پاسخگوی نیاز بروز فکری آنها نیست.

 

محتوای شبکه‌های اجتماعی چالش چهارم

چاکری‌بیرجندی ادامه داد: همان مشکل محتوایی که در کتابخانه داریم، در تقابل محتوای فکری شبکه‌های اجتماعی با محتوای برنامه آموزشی کانون نیز، به چشم می‌خورد.

این مربی آموزشی افزود: این بدان معناست که بعد ایام کرونا گوشی هوشمند در سبد فکری دانش‌آموزان جای محکمی برای خود باز کرد و اگر امروز کنار هر ساختمان کانون یک "کافه بازی رایانه‌ای" و مربی متخصص و آشنا با شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته‌باشد، در آینده نه چندان دور، برنامه های کانون پرورش فکری کودکان در مواجه با محتوای فکری شبکه‌های اجتماعی عقب خواهند ماند.

چاکری‌بیرجندی اضافه کرد: البته اکنون کانون پرورش فکری کودکان در تهران اقدام به ساخت لوح‌های آموزشی و بازی رایانه‌ای کرده که تقویت محتوایی آن بسیار ضروری است.

 

پنجمین چالش، نبود نیکوکاران حوزه فرهنگ

مربی مسوول کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان تربت‌حیدریه آغاز فعالیت کانون در این شهرستان را سال 1355 عنوان و اظهار داشت: هر چند ساختمان چند بار تعمیر اساسی شده، اما این فضا برای آن سال‌ها ساخته و گنجایش جمعیت کنونی را ندارد.

چاکری‌بیرجندی افزود: از سوی دیگر سیاست کنونی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در سطح کشور، ساخت و ساز جدید نیست، اما اگر فردی نیکوکار، نهاد یا دستگاه دولتی ساختمان مازادی به ما اهدا کند، آن را تجهیز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: البته تاکنون هیچ فرد نیکوکاری بذل توجهی به ما نداشته و جا دارد تا رسانه‌های جمعی نظر مثبت افراد نیکوکار و دوایر دولتی را به سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلب کنند.

در جلسه‌ای که بسال 1372 نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر نهادها در آن حضور داشتند، بعد انجام بررسی و تبادل نظر ابتدا به ساکن روز 9 و در ادامه روز 8 اکتبر برابر 16 مهر به عنوان روز ملی کودک انتخاب شد. در ادامه این گروه تصمیم خود را به دفتر یونیسف در ایران اطلاع دادند و به این ترتیب این روز به عنوان روز ملی کودک در ایران رسمیت پیدا کرد.


http://navidtorbat.ir/fa/News/27654/کمبود-مربی-برای-آموزش-نبود-واحد-سیار-بروز-نبودن-کتابها-محتوای-شبکه‌های-اجتماعی-نبود-نیکوکاران-ح
بستن   چاپ