آخرین مطالب

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود بهداشت و سلامت

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

  بزرگنمایی:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه افزود: سال گذشته یک هزار و ۶۹۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان تربت حیدریه گزارش شده است که افزایش حدود هشت درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت-علیرضا حسینی مقدم- افزون بر 70 درصد از حیوان گزیدگی‌ها در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه توسط سگ‌ها رخ داده  است که همه این افراد برای واکسیناسیون به مرکز پیشگیری و درمان هاری معاونت بهداشت تربت حیدریه واقع در بیمارستان نهم دی مراجعه و اقدامات لازم از جمله واکسیناسیون و سرم تراپی و تست رایگان به مراجعه‌کنندگان ارائه شده است.

به گزارش نوید تربت،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه افزود: سال گذشته یک هزار و 690 مورد حیوان گزیدگی در شهرستان تربت حیدریه گزارش شده است که افزایش حدود هشت درصدی نسبت به سال 1401 داشته است.

وی گفت:با نگهداری حیوانات به شدت مخالف هستیم و دلیل آن هم افزایش آمار حیوان گزیدگی و به تبع آن افزایش موارد هاری حیوانی و انسانی و همچنین افزایش هزینه‌های واکسیناسیون و سرم تراپی است.

دکتر محمد قربانی ادامه داد: به جز مرکز نگهداری سگها (نقاهتگاه) که توسط شهرداری راه اندازی شده، اکنون مکانی استاندارد برای جمع آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد در تربت حیدریه وجود ندارد و غذا رسانی به سگ‌های بی صاحب توسط برخی از شهروندان نادرست است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه بیان کرد: جمع آوری و نگهداری سگ‌های بی‌صاحب به مکانی مناسبت و استاندارد، تعبیه کانکس‌ها در سطح شهر برای جمع آوری غذا برای کسانی که تمایل دارند برای سگ‌ها غذارسانی کنند و در اختیار قرار دادن غذاها توسط مردم به مکان‌های استاندارد نگهداری سگ‌های ولگرد را توصیه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نگهداری حیوانات به‌خصوص سگ و گربه در منازل خطر انتقال بیماریها را در بردارد، در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد توسط همین حیوانات نیز مورد گزش قرار گرفته اند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز با اشاره به افزایش حیوان گزیدگی در مناطق زیر پوشش گفت: افزون بر 70 درصد از حیوان گزیدگی‌ها در مناطق زیر پوشش این دانشگاه توسط سگ‌ها رخ داده  است که همه این افراد برای واکسیناسیون به مرکز پیشگیری و درمان هاری معاونت بهداشت تربت حیدریه واقع در بیمارستان نهم دی مراجعه و اقدامات لازم از جمله واکسیناسیون و سرم تراپی و تست رایگان به مراجعه‌کنندگان ارائه شده است.

جواد علی نژاد با اشاره به اینکه بیماری هاری در صورت عدم واکسیناسیون 100 درصد کشنده است، افزود: در همین مدت سه هزار دُز واکسن هاری و 107 هزار واحد سرم رایگان به مراجعه کنندگان تزریق شده است.

وی با بیان این‌که افراد در صورت حیوان گزیدگی فوراً محل گزیدگی را به مدت 20 دقیقه با آب و صابون شستشو و بلافاصله برای دریافت واکسن و سایر خدمات مورد نیاز به مرکز پیشگیری و درمان هاری مر اجعه نمایند، ادامه داد: همه خدمات پیشگیری و درمان هاری شامل واکسیناسیون و سرم تراپی به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود.

جوانی خاطر نشان کرد: بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی و 75 درصد بیماری‌های نوپدید مشترک بین انسان و دام هستند که باید همکاری‌های بین بخشی در پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها بیشتر شود.

 

سگ‌های ولگرد و بی صاحب برای محیط زیست خطرناک هستند

رییس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه هم از وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به عنوان چالش این نهاد یاد کرد و گفت: شهرداری قدم‌های خوبی برداشته، اما این کافی نیست و سایر دستگاه‌های متولی نیز باید بیشتر تلاش کنند.

داوود نورمحمدی با بیان اینکه این سگ ها با گرگ جفت گیری کرده و موجودی به نام «گرگاس» متولد می‌شود که نترسی از انسان را از سگ و خوی وحشی را از گرگ به ارث می‌برد و خطرناک‌تر است، افزود: مدتی پیش یک گرگاس آماده حمله به یک کودک شده بود که اهالی روستا به موقع از کودک در برابر آن دفاع می‌کنند.

وی اشاره کرد: علاوه‌ بر این سگ‌های بی‌صاحب ولگرد مشکل های بهداشتی برای شهروندان و مردم ایجاد می کنند که به طور خلاصه می توان به پراکنده کردن زباله، حمله به افراد و ایجاد رعب و وحشت توسط آن‌ها اشاره کرد.

رییس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه افزود: حتی در یک مورد سگ‌های ولگرد به قوچ وحشی حمله کرده و آن را تکه تکه کرده و می خوردند و اکنون که فصل زاد و ولد حیوانات در طبیعت است، می‌توانند اثرهای مخربی بر حیاط وحش داشته باشند.

 

سگ های خانگی سهم 86 درصدی در حیوان گزیدگی‌های مه‌ولات

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات واقع در جنوب خراسان رضوی هم در این زمینه گفت: 313 مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته در این شهرستان رخ داده که 86 درصد حیوان گزیدگی‌ها توسط سگ بوده و همچنین بیش از 85 درصد از این حیوان گزیدگی ها توسط سگ‌های خانگی و بقیه توسط سگ‌های ولگرد رخ داده است.

جواد جوانی با بیان اینکه 14 درصد حیوان گزیدگی‌ها توسط گربه و سایر حیوانات رخ می دهد، افزود: اطلاعی از تعداد سگ‌های خانگی وجود ندارد زیرا موضوع قلاده‌گذاری سگ‌ها وظیفه جهاد کشاورزی بوده و تاکنون چنین اقدامی در مه‌ولات انجام نشده‌ است.

وی ادامه داد: برای این افراد اقدامات پیشگیرانه اولیه نظیر شست و شوی زخم، تزریق هزار و 61 دز واکسن و 26 هزار و 500 واحد سرم ضد هاری به صورت رایگان انجام شده است، لذا با توجه به درمان به موقع، خوشبختانه موردی از هاری در انسان در سطح شهرستان بروز نکرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات افزود: از آنجا که اغلب گزش‌ها توسط سگ‌های خانگی و صاحب‌دار انجام شده، لذا افزایش سطح آگاهی افراد در خصوص نحوه پیشگیری از گزش، جلوگیری از رهاسازی سگ‌ها در محیط بیرون و قلاده‌گذاری سگ‌ها مهمترین اقدام برای کنترل و پیشگیری از حیوان گزیدگی است.

بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از سگ و گربه به انسان است، این بیماری به علت گاز گرفتن انسان توسط سگ یا گربه‌ای که قبلاً توسط حیوان هار دیگری گزیده شده، به انسان منتقل می‌شود.

ویروس هاری به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌شود و موجب عفونت و التهاب حاد بافت مغز می‌شود که برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از حیوانات خانگی به انسان، می‌توان اقداماتی را رعایت کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کسب رتبه سوم نخستین جشنواره «کیش بهشت خانواده» توسط عکاس تربتی

تشکیل خانواده و فرزند آوری بدون زیر ساخت های مورد نیاز ممکن نیست

واژگونی خودرو در مه‌ولات دو کشته و مصدوم برجای گذاشت

مخازن آبهای زیرزمینی تربت حیدریه در وضعیت بحرانی است

اینجا تربت‌حیدریه، قلب جامعه کارگری نرم‌نرمک می‌تپد

احداث سه زمین ورزشی چمن مصنوعی در شهرک ولیعصر تربت حیدریه

10 مدرسه در دستور تخریب تربت حیدریه هنوز در حال استفاده است

اجرای طرح ایجاد باغچۀ سالم خانگی در شهرستان زاوه

ممیزی بیش از 130 هزار هکتار مراتع تربت‌حیدریه

قابلیت تبدیل شهر کَدکَن به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه

زیارت آستان بقیع در حرم خورشید هشتم

جامعه‌ای که از اهداف و آرمان‌های خود با استدلال دفاع نکند تحلیل می‌رود

حمایت دانشگاهیان تربت‌حیدریه از دانشجویان مدافع فلسطین

پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟

زنان تاریخ‌‌ساز؛ با اولین مهمانداران زن هواپیما در جهان آشنا شوید

تجهیز کلینیک احمدیه تربت حیدریه به دستگاه اسلیت لمپ چشم پزشکی

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد