بزرگنمایی:
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تربتحیدریه گفت: ایجاد سیستم جدید خدمات حمل و نقل عمومی که به صورت اینترنتی خدمات ارایه میکنند، برای رانندگان تاکسی این خطه مشکلات زیاد و خسارت جبرانناپذیر ایجاد کردهاست.
پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
نوید تربت- علیرضا حسینی مقدم- رییس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تربتحیدریه گفت: ایجاد سیستم جدید خدمات حمل و نقل عمومی که به صورت اینترنتی خدمات ارایه میکنند، برای رانندگان تاکسی این خطه مشکلات زیاد و خسارت جبرانناپذیر ایجاد کردهاست.
به گزارش نوید تربت،مهدی علیزاده افزود: دلیل اصلی این چالش، تعیین تعرفه پایینتر از عرف میباشد که از سوی این سیستم تعیین شدهاست.
وی با بیان اینکه مشکل زمانی بیشتر شد که بدلیل نبود قانون، قادر به نظارت بر شبکه تاکسیرانی اینترنتی نیستیم، گفت: با این حال با دفتر نمایندگی استانی یکی از این سامانهها که در تربتحیدریه فعال است، مکاتبات زیادی انجام و هنوز نیز ادامه دارد، اما در خصوص قیمت گذاری تفاهمی بوجود نیامدهاست.
علیزاده افزود: چالش بوجود آمده از سوی تاکسی اینترنتی زمانی بیشتر هویدا میشود که مردم و مسوولان بالاستی در نظر داشتهباشند به دلیل سیاستهای غلط گذشته، تربتحیدریه حداقل در سطح استان، تنها شهرستانی است که میزان تاکسیهای زرد موجود آن به نسبت جمعیت تاکسیروی آن، بسیار بیشتر است.
وی در تبیین این مشکل گفت: بر اساس استانداردهای موجود، به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، باید 325 دستگاه تاکسی فعالیت کند که طبق این قاعده، رقم مطلوب برای شهری با جمعیت 130 هزار نفری، 422 دستگاه تاکسی است.
علیزاده تعداد تاکسیهای موجود اعم از زرد، 133 و خطی ثابت و سیار این خطه را 750 دستگاه عنوان کرد و گفت: این بدان معنا است اکنون به ازای هر 173 شهروند تربتحیدریه، یک دستگاه تاکسی زرد وجود دارد که این نسبت باید یک دستگاه به ازای هر 308 نفر باشد.
وی مشکل ازدیاد تاکسی زرد در این شهر را مربوط به سال 86 و زمان آغاز طرح هدفمندسازی یارانهها دانست و گفت: آن سال ستاد سوخت کشور برای ساماندهی سهمیه سوخت، اقدام به نامنویسی از رانندگان کرد که بناگاه تعداد تاکسیهای این شهر از 442 دستگاه به 750 دستگاه افزایش یافت.
علیزاده ادامه داد: از مجموع 750 تاکسی موجود، 190 دستگاه در قالب تاکسی تلفنی فعالیت دارند که 90 درصد آنها در بخش سرویس مدارس مشغول و به طور کلی عمر ناوگان تاکسیهای موجود، حدود 10 سال است.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تربتحیدریه با بیان اینکه اتحادیه تاکسیرانی کشوری هیچ تسهیلاتی در اختیار ما نمیگذارد و دست این سازمان در ارایه خدمات به ناوگان حمل و نقل عمومی بستهاست، گفت: البته 50 درصد مبلغ معاینه فنی تاکسیها را میپردازیم که رانندگان تاکسی با توجه به قیمت بالای لوازم یدکی، از ما توقع بیشتر دارند و البته حق با آنهاست.
علیزاده در ادامه به تبیین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی نیز پرداخت و گفت: از مجموع 32 دستگاه اتوبوس موجود، 22 دستگاه در مالکیت سازمان و بقیه مربوط به بخش خصوصی اما زیرنظر ما فعالیت میکنند.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تربتحیدریه عمر ناوگان اتوبوسرانی را به جز 12 دستگاه جدید، حدود 16 سال عنوان کرد.
علیزاده به پرداخت تسهیلات سازمان به اتوبوسهای بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در ماه به هر دستگاه 65 میلیون ریال یارانه نقدی پرداخت میشود.
وی افزود: همچنین پرداخت کمک هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ 30 میلیون ریال در سال، انجام معاینه فنی به صورت رایگان، نصب بدون هزینه دستگاه کارت بلیط، رایگان بودن مبلغ اجاره خط و همچنین هزینه پارکینگ، از دیگر اقدامات حمایتی ما از اتوبوسهای بخش خصوصی است.
علیزاده به مهمترین اقدامات سازمان در سال جاری اشاره و کرد و گفت: خرید 12 دستگاه اتوبوس آتروس مدل 1402 بعد سه سال از آخرین نوسازی اتوبوسهای شهری، خرید پنج دستگاه ون وانا مدل 1402 و بازسازی کامل 6 دستگاه اتوبوس اسکانیا مدل 86 و 87 برای نخستین بار، از جمله این اقدامات است.
وی افزود: نوسازی 37 دستگاه تاکسی سمند سورن EF7 مدل 1402 و 17 دستگاه در سال جاری، نصب دوربین نظارتی، ثبت تخلف (پلاکخوان) و ثبت سرعت، همسان سازی تابلوهای معرفی میدانها، بلوارها و بوستانها، طراحی و نصب تابلوهای راهنمای مسیر و نیز احداث مسیر دوچرخه استاندارد و ایمن در خیابانهای ولیعصر(عج)، امیرکبیر، پرستار و فردوسی به متراژ 2 هزار و 250 متر، از دیگر اقدامات این سازمان است.