آخرین مطالب

جاده ابریشم با پروژه راه آهن استانبول- تهران- اسلام آباد دوباره احیا می شود بین المللی

جاده ابریشم با پروژه راه آهن استانبول- تهران- اسلام آباد دوباره احیا می شود

  بزرگنمایی:
ترکیه، ایران و پاکستان اعلام کردند که پروژه راه آهن استانبول-تهران-اسلام آباد (ITI) را دوباره احیا می‌کنند، پروژه‌ای که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، اما علیرغم برخی اقدامات هرگز به صورت کامل عملیاتی نگردید.

پایگاه خبری نوید تربت:www.navidtorbat.ir

روزنامه  South China Morning Post نوشت: اخیراً، ترکیه، ایران و پاکستان اعلام کردند که پروژه راه آهن استانبول-تهران-اسلام آباد (آی تی آی) را دوباره احیا می‌کنند، پروژه‌ای که در سال 2009 آغاز شد، اما علیرغم برخی اقدامات هرگز به صورت کامل عملیاتی نگردید.

درادامه این مطلب آماده است: در جلسه وزیران حمل و نقل و ارتباطات اکو که ماه گذشته برگزار شد، عادل کارائیسیل اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه اعلام کرد که این پروژه امسال دوباره راه اندازی می‌شود. پس از نهایی کردن نرخ تعرفه و جدول زمانی، این سه کشور در ابتدا زمینه حمل و نقل کانتینری را فراهم می‌کنند.

این خط آهن پس از راه اندازی کامل، می‌تواند تجارت را در سایر کشورها از جمله افغانستان، آذربایجان و پنج کشور آسیای مرکزی تحت پوشش سازمان همکاری اقتصادی یا اکو گسترش دهد. خط آهن فوق همچنین می‌تواند بستر توسعه، تجارت و سرمایه گذاری را که در سال 1985 توسط رهبران ایران، ترکیه و پاکستان تأسیس شد، تقویت کند. با احداث کامل خط آهن قطار می‌تواند مسیر 6500 کیلومتری پاکستان به ترکیه را فقط طی 11 روز طی کند، در حالی که این مسیر از طریق دریا 45 روز طول می‌کشد.

طبق گزارشات اخیر رسانه‌ها، این پروژه همچنین می‌تواند از طریق خط آهن مین لاین-1 پاکستان را به سین کیانگ در چین متصل کند. بر اساس پروژه ام ال-1 ، قرار است مسیرهای ریلی موجود پاکستان به روز ‌شود تا قطارها بتوانند دو برابر سریعتر از سرعت فعلی حرکت کنند، ام ال-1 یکی از مهمترین پروژه‌های تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) است.

این پروژه در اوت سال 2020 توسط عالی ترین نهاد اقتصادی پاکستان تصویب شد و هزینه آن هم 6.8 میلیارد دلار برآورد گردید، قرار است چین 90 درصد از بودجه این پروژه را تأمین کند. پیش بینی می‌شود پروژه ذکر شده تا پایان سال 2026 تکمیل شود.

پروژه راه آهن پاکستان، ایران، ترکیه علی رغم مزایای بسیار زیادی که برای منطقه دارد، بیش از یک دهه است که متوقف مانده است. یکی از بزرگترین موانع تکمیل آن هم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بوده است.

دوم، حتی اگر این خط آهن توسط سازمان ملل به عنوان یک مسیر بین المللی شناخته شده باشد باز هم به دلیل زیرساخت‌های ناکافی، فقط شامل سفر قطارهای باری می‌شده است. به گفته وزیر راه آهن قبلی پاکستان، غلام احمد بیلور، حرکت‌ قطار مسافربری تنها در زمان تکمیل سفرهای باری محقق می‌شود.

سرانجام، اتصالات قطارهای پاکستان برای اتصال به خطوط بین المللی به یک ارتقا استاندارد نیاز داشتند. خط آهن پاکستان از طریق کویته در استان بلوچستان در جنوب غربی به مسیر ریلی آی تی آی متصل می‌شود. مسیر ریلی کویته-تفتان، که برای این قطار مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک قرن پیش ساخته شده و به شدت نیاز به ارتقا دارد.

در ماه اوت گذشته، وزیر راه آهن پاکستان اعلام کرد که یک مطالعه امکان سنجی برای به روزرسانی پیشنهادی به پایان رسیده و 112 میلیارد روپیه پاکستان معادل 694 میلیون دلار آمریکا برای تعمیرات برآورد شده است. برای اینکه قطار آی تی آی طبق برنامه فعال و سریع کار کند، این فرایند باید به سرعت تکمیل شود.

اشکالات و تأخیرهای پیش روی سرویس یادآور پروژه بزرگراه همکاری منطقه‌ای برای توسعه بین همان سه کشور است. این بزرگراه اولین تلاش آنها برای تقویت تجارت از طریق جاده‌ و مسیر راه آهن تحت سیستم همکاری منطقه ای برای توسعه بود.

خط آهن آی تی آی برای ایران بسیار جذاب است چرا که می‌تواند به ترمیم اقتصاد متضرر از تحریم‌های این کشور کمک کند. لوکاز پرزیبیزفسکی، تحلیلگر غرب آسیا در آکادمی مطالعات جنگ ورشو، خاطرنشان کرد که برای تهران، این یک مسیر تجارتی جایگزین و جذاب است، زیرا کشورهای اکو با ارزهای داخلی معامله می‌کنند. او همچنین افزود که در زمان بحران و جنگ، چنین راه‌های تجارت زمینی جایگزین بسیار ارزشمند و سودآور است.

پروژه قطار آی تی آی همچنین می‌تواند تحت عنوان کمربند و راه ابتکار چین جزو مسیرهای مهم ریلی برای این برنامه به حساب آید. به گفته پرزبیشوزکی، چین زیرساخت‌های حمل و نقلی ایران را بخشی از ابتکار عمل می‌داند.

چین همچنین مدتهاست که می‌خواهد مسیر ریلی ایجاد کند. در تاریخ 4 دسامبر، یک قطار صادراتی از ترکیه به سمت چین حرکت کرد و در 19 دسامبر وارد شیان در استان شانکسی شد، این اولین قطار از مبدا ترکیه به مقصد چین بود.

این قطار از طریق خط آهن باکو-تفلیس-کارس از مسیر بین المللی خزر عبور کرد. بدون شک مسیر آی تی آی نسبت به کریدور خزر از پیچیدگی کمتری برخوردار است و با اتصال پکن به ایران و ترکیه از طریق پاکستان، می تواند به بخشی از ابتکار عمل کمربند و جاده چین تبدیل شود.

مسیر قطار آی تی آی همچنین به اهمیت استراتژیک و اقتصادی پاکستان می‌افزاید. با این وجود، تنها در صورتی تحقق خواهد یافت که اسلام آباد بتواند زیرساخت‌های ریلی خود را تقویت کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

در نشست نماینده مجلس با تولید کنندکان و صنعتگران تربت حیدریه مطرح شد:

توقیف محموله رب‌ گوجه فرنگی ارسالی از بوشهر به مشهد در تربت حیدریه

کاهش30 درصدی مصرف سوخت تراکتورهای خواف با نصب سامانه ردیاب

تعویض 500 هزار کولر آبی پرمصرف در خراسان رضوی

نمایشگاه نقاشی "سرزمین مادری" در تربت‌حیدریه دایر شد

در منطقه تربت حیدریه قدرت مانور زیادی برای وصول مالیات نداریم

افتتاح اتاق بهداشت مدارس در منطقه تربت حیدریه

وقوع سه همسرکُشی شب هولناکی را در پایتخت خراسان رضوی رقم زد

همکاری ‌روابط عمومی بیشتر دستگاه‌های اجرایی با کنگره ملی شهدا ضعیف است

خشک شدن ‌70 درصد قنات‌های تربت‌حیدریه در پی خشکسالی‌های اخیر

تصاویر: طبیعت بهاری هورامان تخت

دستگیری حفاران غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه

تصاویر: ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

تربت حیدریه بیشترین بارش را تجربه خواهد کرد

کسب رتبه سوم نخستین جشنواره «کیش بهشت خانواده» توسط عکاس تربتی

تشکیل خانواده و فرزند آوری بدون زیر ساخت های مورد نیاز ممکن نیست

واژگونی خودرو در مه‌ولات دو کشته و مصدوم برجای گذاشت

مخازن آبهای زیرزمینی تربت حیدریه در وضعیت بحرانی است

اینجا تربت‌حیدریه، قلب جامعه کارگری نرم‌نرمک می‌تپد

احداث سه زمین ورزشی چمن مصنوعی در شهرک ولیعصر تربت حیدریه

10 مدرسه در دستور تخریب تربت حیدریه هنوز در حال استفاده است

اجرای طرح ایجاد باغچۀ سالم خانگی در شهرستان زاوه

ممیزی بیش از 130 هزار هکتار مراتع تربت‌حیدریه

قابلیت تبدیل شهر کَدکَن به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه

زیارت آستان بقیع در حرم خورشید هشتم

جامعه‌ای که از اهداف و آرمان‌های خود با استدلال دفاع نکند تحلیل می‌رود

حمایت دانشگاهیان تربت‌حیدریه از دانشجویان مدافع فلسطین

پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟

زنان تاریخ‌‌ساز؛ با اولین مهمانداران زن هواپیما در جهان آشنا شوید

تجهیز کلینیک احمدیه تربت حیدریه به دستگاه اسلیت لمپ چشم پزشکی

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است