بزرگنمایی:
نسیم نیکلاس نجیب طالب" پژوهشگر لبنانی آمریکایی در کتابِ "پوست در بازی" در مورد یک طرفه بودن خیابانِ تعصب و این که چه طور متعصبها، حتی اگر اقلیتِ مطلق باشند، قادر خواهند شد اندیشه خود را به هنجار جامعه تبدیل و تحمیل کنند، سخن میگوید.
پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
علیرضا حسینی مقدم
مفهوم قاعدهی اقلیتِ سه یا چهار درصدی یا "اقلیت متعصب" برای نخستین بار توسط "نسیم نیکلاس نجیب طالب" پژوهشگر لبنانی آمریکایی در کتابِ "پوست در بازی" مطرح شدهاست.
وی در این کتاب در مورد یک طرفه بودن خیابانِ تعصب و این که چه طور متعصبها، حتی اگر اقلیتِ مطلق باشند، قادر خواهند شد اندیشه خود را به هنجار جامعه تبدیل و تحمیل کنند، سخن میگوید.
او برای تبیین نظر خود شیوه پذیرایی در یک کنفرانس را مطرح و مینویسد متوجه شدم: همهی نوشیدنیهای تهیه شده برای حاضران کوشر هستند (کوشر تهیهی غذا و نوشیدنی به شکلی است که برای یهودیها قابل خوردن باشد، تقریبا معادل غذای حلال برای مسلمانها)
با استناد به این دیدگاه بیایید فرض را بر این بگیریم میزبان میخواد از مهمانانش به نحوه مطلوب پذیرایی کند و میداند در بین مهمانان اقلیتی هستند که حتماً باید خوراکیهایشان به اصطلاح حلال باشد.
پس به کارپرداز دستور میدهد حتماً خوراکی کوشر تهیه کند و کارپرداز در یک سوی شهر فروشگاهی را مییابد که خوراکیهای مورد نظر میزان دارد و قیمت آن با فروشگاهی که همان خوراکیها را بدون داشتن علامت حلال عرضه میکند، یکی است.
پس بر اساس قاعده سود و زیان اقتصادی و جلوگیری از افزایش هزینهها، تمام خوراکیها را با علامت حلال خریداری میکند.
به عبارت بهتر بدون آنکه اکثر مهمانان متوجه شوند، آن خوراکی را میل میکنند که مطلوب نظر اقلیت متعصب است.
قاعده اقلیت متعصب امروزه در سرتاسر جهان وجود دارد و حتی بسیاری مجالس قانونگذاری بدون آنکه مردم از عملکرد آنها با خبر شوند، قوانینی را وضع میکنند که منطبق با نظر اقلیت متعصب است.
با این بحث مقدماتی اینک قصد آن دارم تا اقلیتهای متعصب تربتحیدریه را در حوزه رسانه معرفی کنم.
در بین اصحاب رسانه این خطه، تنها از 2 نشریه محلی میتوانم به عنوان اقلیت متعصب یاد کنم: نشریه نوید تربت و نشریه سلام تربت که صرف نظر از گرایشهای فکری و جهتگیریهای سیاسی متفاوتشان نشان دادهاند مصداق آیه 64 سوره مبارکه آل عمران: قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ. بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را - غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم
این دو نشریه آنچه بینشان مشترک است، تنها و تنها توسعه و اعتلای شهرشان تربتحیدریه است و بس. آنها تا امروز از عقاید و دیدگاههای خود اندکی پا پس نکشیدهاند واین شیوه جای تقدیر دارد.