آخرین مطالب

کاهش بارندگی و پاییز خشک وضعیت سدهای کم آب خراسان رضوی را وخیم‌تر کرده استانی

کاهش بارندگی و پاییز خشک وضعیت سدهای کم آب خراسان رضوی را وخیم‌تر کرده

  بزرگنمایی:
خشکسالی‌های پیاپی، کاهش بارندگی و پاییز خشک، وضعیت سدهای کم آب خراسان رضوی را وخیم‌تر کرده است و سدها همچنان در حسرت آب، خشک و خشک‌تر می‌شوند.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
خشکسالی‌های پیاپی، کاهش بارندگی و پاییز خشک، وضعیت سدهای کم آب خراسان رضوی را وخیم‌تر کرده است و سدها همچنان در حسرت آب، خشک و خشک‌تر می‌شوند.

 به گزارش نوید تربت به نقل از ایرنا، امید به پاییز پربارش برای گذر از شرایط تنش آبی در آخرین ماه این فصل به کورسویی بدل شده که نه تنها مرهمی بر زخم خشکسالی نبود، بلکه وضعیت کم آبی سدها را وخیم‌تر کرد و این در حالی بود که طبق اعلام وزارت نیرو در تقسیم بندی بارش سال آبی جاری، انتظار می رفت که 75 درصد نیاز منابع آبی در پاییز و زمستان، 20 درصد در بهار آینده و پنج درصد نیز در تابستان تامین شود، اما پیش بینی های پاییزی تا واپسین روزهای این فصل روی تحقق به خود ندیده است.

وضعیت کم بارشی و خشک شدن سدها در خطه شرقی کشور و خراسان رضوی حادتر از سایر نقاط کشور است، و در شرایطی که خشکسالی این استان در سال آبی گذشته نسبت به 60 سال اخیر کم سابقه بود، در سال آبی جاری نیز این خطه با کاهش حدود 50 درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه پارسال مواجه است.

قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟

پنج سد خراسان رضوی خشکید

خراسان رضوی دارای 19 سد فعال است که در شهرستان های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، ششتمد،‌ جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند که تعدادی از این سدها خشک شده اند و حجم آب موجود در مابقی سدها نیز کمتر از هشت درصد است.

ظرفیت ذخیره آب مجموع سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و 512 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است، که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین 2 کشور ایران و ترکمنستان تقسیم می شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اینک سدهای «شهید دهقان در تایباد، شهید یعقوبی در تربت حیدریه، سده خواف، و سد فریمان» در استان خشک شده و قابلیت برداشت آب ندارند.

ادریس قائمی افزود: سد «یام» جوین نیز با احتساب رسوبات 29 درصدی آب دارد که قابل برداشت نیست.

وی ادامه داد: همچنین هم اینک سد دوستی به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب مشهد فقط 70 میلیون متر مکعب آب دارد که بین ایران و ترکمنستان تقسیم می شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: در مجموع موجودی آب در سدهای استان به جز سد دوستی، 50 میلیون متر مکعب است و باید گفت که تنها کمتر از هشت درصد حجم ذخیره سدها آب دارد.

قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟

کاهش شدید آورد سدها

مدیر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: میزان ورودی آب به سدهای استان در سال جاری 25 میلیون متر مکعب و از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از ابتدای مهرماه تا کنون 6 میلیون متر مکعب است.

قائمی افزود: ورود 25 میلیون متر مکعب آب در طول 9 ماه رقم نگران‌کننده‌ای است و در هیچ سالی با این میزان کمبود آب مواجه نبوده ایم.

کاهش آب در سدهای تامین کننده آب مشهد بیشتر است به طوری که هم اینک سد دوستی کمتر از 70 میلیون متر مکعب، سد طُرُق سه میلیون متر مکعب، سد کاردِه 2 میلیون متر مکعب و سد اَرداک چهار میلیون متر مکعب آب دارد.

قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟

18 شهر خراسان رضوی در وضعیت قرمز کم آبی

سه میلیون و 300 هزار نفر در شهرها و روستاهای خراسان رضوی، به جز مشهد، زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند و آب استان از هزار و 700 حلقه چاه، 15 دهنه چشمه و 14 رشته قنات تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد شهرهای دارای شرایط بحرانی آب در استان را 40 شهر اعلام کرد و افزود: 18 شهر از این تعداد در وضعیت قرمز، 12 شهر در وضعیت نارنجی و 10 شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

حسین امامی افزود: گلبهار، نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، طرقبه، گناباد، تربت جام، ریواده، شاندیز، بردسکن، صالح آباد، مشکان، روشناوند، آلماجق، بیدخت، گلمکان، چناران و باخرز شهرهای در وضعیت قرمز هستند که در مجموع 452 هزار و 408 مشترک را شامل می شود.

وی اضافه کرد: طرح های کاهش و برطرف کردن تنش آبی سال 1403 در 34 شهر استان با پیشرفت فیزیکی بین 30 تا 64 درصد در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: این طرح ها شامل حفر، تجهیز، جا به جایی و احیای 158 حلقه چاه، اجرای 50 کیلومتر شبکه برق‌رسانی، اجرا و بازسازی 263 کیلومتر خط انتقال، ساخت 76 هزار و 700 مخزن ذخیره، ساخت و بازسازی 10 ایستگاه پمپاژ و چهار مورد ارتقای کیفی آب است.

وی اضافه کرد: این طرح ها با هدف پایداری تامین آب مشترکان شهری در سال 1403 عملیاتی شده و اعتبار مورد نیاز برای اجرا و تکمیل این طرح ها 13 هزار و 640 میلیارد ریال است.

قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟

100 درصد وسعت مشهد در وضعیت بسیار شدید خشکسالی

منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد "طُرُق، اَرداک، دوستی و کاردِه" می شود که سد دوستی مهم‌ترین آنهاست و هم اینک تنها 6 درصد از حجم ذخیره این سدها آب دارد، همچنین چندین حلقه چاه و 2 رشته قنات دیگر منابع تامین آب مشهد هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت آبی این کلانشهر اظهار کرد: 100 درصد وسعت مشهد در وضعیت بسیار شدید خشکسالی قرار دارد.

حسین اسماعیلیان افزود: میزان بارندگی مشهد در سال آبی جاری تا کنون 18 میلیمتر بوده است که این رقم در میانگین درازمدت 32 میلیمتر است و ما با کاهش 46 درصدی بارندگی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: تابستان امسال در شرایط تنش آبی قرار داشتیم اما پیش بینی می شد پاییز پربارش، میزان آب سدها را افزایش دهد که این پیش بینی محقق نشد و هم اینک کمتر از 6 درصد حجم سدهای تامین کننده آب مشهد، آب دارد.

وی ادامه داد: اکنون وارد چهارمین سال خشکسالی پیاپی شده ایم و باید طرح های اضطراری تامین آب مشهد و همچنین فرهنگسازی مدیریت مصرف آب جدی تر از سال گذشته اجرا شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: با توجه به پیش بینی تداوم خشکسالی در سال آبی 1402-1403 ظرفیت چهار سد دوستی، طرق، ارداک و کارده که در سالهای گذشته تامین کننده 50 درصد آب مشهد بودند، از دسترس خارج خواهد شد.

اسماعیلیان اضافه کرد: طرح هایی نیز برای جبران کسری آب مشهد در کنار مدیریت مصرف در دست اجرا است که امیدواریم با همراهی شهروندان با شرایط تنش آبی مواجه نشویم.

قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟

کاهش 83 درصدی بارندگی

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا اظهار کرد: میانگین بارندگی این استان در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 83 درصد کاهش یافته است.

آذر رضایی پور افزود: در آبان ماه امسال به طور میانگین، 2 و هفت دهم میلیمتر باران بارید، در حالی که این میزان در آبان ماه سال گذشته 16 و نیم میلیمتر بوده است.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی تصریح کرد: کلانشهر مشهد نیز در دومین ماه سال زراعی جاری تنها 2 و 2 دهم میلیمتر بارندگی به ثبت رساند که این میزان در مدت مشابه پارسال هشت و 9 دهم میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: در آبان ماه امسال شهرستان های ریوش با هفت و هشت دهم میلیمتر، جغتای با 6 و بجستان با پنج و یک دهم میلیمتر به ترتیب بیشترین میزان بارندگی ها را در خراسان رضوی داشته اند.

به گفته وی، در دومین ماه از سال زراعی جاری (آبان) شهرستان های گلمکان، گناباد و درگز خراسان رضوی به ترتیب با صفر، 2 دهم و پنج دهم میلیمتر کمترین بارش ها را به ثبت رسانده اند.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو نیز در سفر ماه جاری خود به مشهد اعلام کرده بود که مجموع اعتباراتی که به هر نحوی برای آب مشهد تخصیص یافته افزایش چشمگیری داشته است چرا که این کلانشهر به دلیل حضور میلیونی زائران و داشتن چندین مقطع اوج مصرف در سال، با دیگر نقاط کشور بسیار متفاوت است و مدیریت شرایط تنش نیز در آن پیچیدگی های خاص خود را دارد و اعتبار طرح ها و پروژه های آب مشهد و خراسان رضوی به هر نحو ممکن تامین می شود.

قاصد روزان ابری، داروگ ! کی می رسد باران؟

 مصراعی از سروده معروف پدر شعر نو "نیمایوشیج" 

داروگ: قورباغه درختی است که در باورهای ساکنان شمال ایران خواندن این نوع قورباغه نشان از در پی بودن بارش باران دارد .


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تشکیل خانواده و فرزند آوری بدون زیر ساخت های مورد نیاز ممکن نیست

واژگونی خودرو در مه‌ولات دو کشته و مصدوم برجای گذاشت

مخازن آبهای زیرزمینی تربت حیدریه در وضعیت بحرانی است

اینجا تربت‌حیدریه، قلب جامعه کارگری نرم‌نرمک می‌تپد

احداث سه زمین ورزشی چمن مصنوعی در شهرک ولیعصر تربت حیدریه

10 مدرسه در دستور تخریب تربت حیدریه هنوز در حال استفاده است

اجرای طرح ایجاد باغچۀ سالم خانگی در شهرستان زاوه

ممیزی بیش از 130 هزار هکتار مراتع تربت‌حیدریه

قابلیت تبدیل شهر کَدکَن به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه

زیارت آستان بقیع در حرم خورشید هشتم

جامعه‌ای که از اهداف و آرمان‌های خود با استدلال دفاع نکند تحلیل می‌رود

حمایت دانشگاهیان تربت‌حیدریه از دانشجویان مدافع فلسطین

پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟

زنان تاریخ‌‌ساز؛ با اولین مهمانداران زن هواپیما در جهان آشنا شوید

تجهیز کلینیک احمدیه تربت حیدریه به دستگاه اسلیت لمپ چشم پزشکی

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند