در نشست خبری کمیسیون اقتصادی شورای شهر تربتحیدریه عنوان شد؛
بزرگنمایی:
رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر تربتحیدریه گفت: وصول مطالبات به عنوان یکی از چالشهای مهم شهرداری است که میزان آن از دستگاههای اجرایی را، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معادل تقریبا بودجه یک سال این نهاد خدمات اجتماعی است.
پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir
نوید تربت- اصغر غضنفری- رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر تربتحیدریه بودجه سال آینده شهرداری را، هفت هزار میلیارد ریال معادل هفتصد میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان 53 درصد بودجه عمرانی و بقیه بودجه جاری خواهد بود.
به گزارش خبرنگار نوید تربت، مهدی جهانشیری روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این در حالیست که در برنامه راهبردی در شورای پنجم، بودجه سال 1403 را، مبلغ 2 هزار و 740 میلیارد ریال در نظر گرفتهبودند که این برنامه با ضوابط و تورم مطابقت نداشت.
وی گفت: البته با توجه به نرخ اعلامی تورم از سوی منابع رسمی باید لایحه درآمدی با 44.6 درصد افزایش نسبت به امسال تعیین میشد، اما با توجه به وضعیت موجود، تنها تا 36 درصد افزایش دادیم که در عمل بیانگر حرکت یک پله به سمت پایین و این برای شهرداری به هیچ وجه مناسب نیست.
جهانشیری در ادامه گفت: در حالی که تا پایان دی ماه امسال، تنها 52.8 درصد بودجه پنج هزار و 220 میلیارد ریالی سالجاری محقق شده، در عین حال از آنجا که سه ماه آخر سال برای شهرداری فصل پُر درآمدی میباشد، با این حال تمام بودجه محقق نخواهد شد.
جمعآوری زباله باید با دریافت مبلغی از شهروندان محقق شود
وی در بخش دیگری به یکی از برنامههای سال آینده در لایحه درآمدی اشاره و اظهار کرد: در ماده 55 قانون شهرداریها و در حوزه خدمات شهری، جمعآوری زباله باید با دریافت مبلغی از شهروندان محقق شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده و این در حالیست که هزینه جمعآوری زباله و دفن پسماند در سال جاری 300 میلیارد ریال بوده و به ناچار از محل عوارض نوسازی، تامین و در واقع تخلف است.
عضو شورای شهر تربتحیدریه خاطرنشان کرد: بر این اساس هزینه جمعآوری زباله و دفن پسماند برای سال آینده حدود 400 میلیارد ریال تعیین و تامین آن از محل سرفصل نوسازی تامین خواهد شد.
جهانشیری در تشریح چگونگی محاسبه هزینه محلهها و پرداخت آن نیز، گفت: در لایحه درآمدی حوزه خدمات شهری، عدالت را برقرار و مناطق را به سه منطقه کم، نیمه و برخوردار تقسیم کردیم.
وی افزود: در مناطق برخوردار معمولا تولید زباله بیشتر و لذا باید هزینه بیشتری پرداخت کنند که در سرفصل نوسازی برای هر واحد مسکونی سالانه 6 میلیون ریال، برای مناطق نیمه برخوردار چهار و برای مناطق کمبرخوردار نیز 2 میلیون ریال تعیین کردهایم.
بدهی چهار هزار و 500 میلیارد ریالی دستگاههای اجرایی به شهرداری
رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر تربتحیدریه در ادامه از وصول مطالبات به عنوان یکی از چالشهای مهم شهرداری و میزان آن از دستگاههای اجرایی را، چهار هزار و 500 میلیارد ریال معادل تقریبا بودجه یک سال این نهاد خدمات اجتماعی عنوان کرد و گفت: این در حالیست که هیچ اهرم قانونی به جز تهاتر یا ماده 77، برای وصول مطالبات نداریم.
جهانشیری شهروندان را نیز، به شهرداری بدهکار اما رقم آن را اعلام نکرد و افزود: شوربختانه هنوز ممیزی انجام نشده و حال آنکه طبق قانون درآمد پایدار شهرداریها، 2.5 درصد قیمت منطقهای و ارزش املاک باید در عوارض لحاظ شود.
وی فقدان تعیین ممیزی دقیق را، درون سازمانی دانست و گفت: افرادی در شهرداری هستند که تمایل به حرکت به سمت ممیزی ندارند و با وجود مکاتبات مکرر از سوی شورا، هر بار بهانهای مطرح میکنند و این در حالیست که وصول مطالبات از شهروندان برای شهرداری، درآمد بسیار سرشاری به همراه خواهد داشت.
جهانشیری اضافه کرد: در سال نزدیک به 2 هزار و 400 میلیارد ریال از منابع ارزش افزوده، شهرداری دریافت میکند و اگر این مبالغ نباشد، با چالش جدی مواجه هستیم.
وی به دیگر برنامههای لایحه درآمدی برای سال آینده اشاره کرد و افزود: تخفیف برای پرداخت نقدی بین 15 تا 25 درصد لحاظ شده و به تبع آن برای پرداخت اقساطی نیز معادل نرخ سود بانکی حدود 23 درصد اعمال میشود.
رییس کمیسیون اقتصاد شورای شهر تربتحیدریه اظهار کرد: همچنین صدور مجوز برای نماسازی شهر را 2 ماه رایگان و اگر در این مدت انجام شود، مبلغی دریافت نخواهد شد و برای دیوارکشی نیز، مجوز رایگان صادر تا نمای شهری زیبا و ایمنسازی شود.
جهانشیری بیان کرد: تا زمانی که هزینههای جاری بالا باشد و در ماه 190 میلیارد ریال برای 857 نفر حقوق و مزایای پرسنلی پرداخت کنیم، با چالش مواجه خواهیم بود.