آخرین مطالب

حجت الاسلام هادی سروش: مگر می‌شود روحانی رانت بخورد، زندگی لاکچری داشته باشد و به پای دین تمام نشود؟! اجتماعی

حجت الاسلام هادی سروش: مگر می‌شود روحانی رانت بخورد، زندگی لاکچری داشته باشد و به پای دین تمام نشود؟!

  بزرگنمایی:
وقتی رفتار بد به پای اسلام است نمی شود توقع داشت به پای روحانیت نباشد.امام صادق(ع) در یک توصیه اخلاقی به یکی از شاگردانش فرمودند: کار خوب، از هر کسی خوب است؛ اما از تو خوب تر است، به جهت نسبتی که با ما داری. کار بد، از هر کس بد است و از تو بدتر، به جهت نسبتی که با ما داری.

پایگاه خبری نوید تربت: http://www.navidtorbat.ir

نوید تربت-  حجت الاسلام هادی سروش گفت: این یک اصل مهم اخلاقی برای همه روحانیت است، مگر می شود روحانی رانت بخورد، زندگی لاکچری داشته باشد و به پای دین تمام نشود؟! و اگر به پای دین تمام شود، یعنی؛ دین گریزی و انزجار از دین! و این همان رفتار غلط عالمان دینی یهود و مسیحیت بود که به تصریح امام عسکری (ع) طابقا نعل به نعل در علماء اسلام هم می تواند باشد! و این خطر مهم که در کمین عالمان دینی است در قرآن آمده است.

به گزارش نوید تربت به نقل از شفقنا، این استاد حوزه و دانشگاه در چهل و دومین سالگرد رحلت آیت الله شیخ مصطفی ملکی از روحانیون مبارز و موفق شمیرانات، با موضوع؛ عالم دینی، خدمت یا خیانت به دین! گفت: قرآن علماء یهود و مسیحیت را با این عنوان معرفی کرده که اکثرشان حرام خواری بشکلِ دست در مال مردم و رانت حکومتی داشتند و نیز رفتاری داشتند که باعث انزجار و فرار مردم از دین می شد! و بصراحت تعبیر امام عسکری (ع) آنچه در علماء یهود بوده می تواند در علماء اسلام هم باشد!

 

ارزش “دانش و علم”

وی در رابطه با ارزش علم و دانش گفت: در علم الاصول فقیهان می گویند علم حالت کشف دارد و پرده از جهالت برمی دارد و هر کسی که به رتبه ای از علم و دانش در هر رشته برسد ، پرده ای از جهل را برداشته ، نور است و ارزشمند است.

احترام به عالمان .. حتی دانشمندان غیرمسلمان

در فرهنگ غنی اسلام ؛ عالمان محترم شمرده می شوند

وی ادامه داد: ابواسحاق صابئی یک اندیشمند غیر مسلمان است و اصلا اینکه صابئی‌ها اصلاً جزو اهل کتاب مانند یهودی ها و مسیحی ها باشند در فقه دارای بحث است. ابواسحاق مردمؤدبی بود و به آیات قرآن توجه داشت و به ماه رمضان احترام میکرد و حتی نوشته اند چیزی نمی‌خورد.وقتی که از دنیا رفت، سید رضی، صاحب نهج البلاغه که یک عالم دینی درجه اول در بغداد بود برای این مرد صابئی مرثیه و مدحی عالی گفت که از شاهکارهای قصائد عربی است. برخی سید رضی را ملامت کردند، گفتند تو عالم بزرگ و سید شریف می‌آیی یک مرد کافری را مدح می‌کنی؟ گفت: «اِنَّما رَثَیْتُ عِلْمَهُ» من علمش را مرثیه گفتم، علمش را مدح گفتم. علم هرجا وجود داشته باشد محترم است.

و نیز علامه حلّی فوق‌العاده شیعه متصلّب در تشیع است وقتی از کنار قبر فخر رازی که او هم یک سنی متصلب در تسنن است خواست رد بشود در حال سواره بود، به احترام قبر او پیاده شد و مقداری پیاده رفت. گفتند تو از این مرد احترام می‌گذاری؟! گفت من علمش را احترام می‌گذارم.

رفتار بد روحانیت به پای اسلام است

سروش گفت: وقتی رفتار بد به پای اسلام است نمی شود توقع داشت به پای روحانیت نباشد.امام صادق(ع) یک وقت توصیه های اخلاقی به عموم مردم دارد ، اما یک وقت توصیه اخلاقی و درس اخلاق برای شاگردانش دارد که این بخش باید به عنوان درس اخلاق در میان روحانیت رایج باشد.

امام صادق و درس اخلاق به روحانیت

وی ادامه داد: امام صادق به یکی از شاگردانش فرمودند: «الحسن من کل احد حسن و منک احسن، لمکانک منّا و القبیح من کل احد قبیح و منک اقبح، لِمکانک منّا»؛ کار خوب، از هر کسی خوب است؛ اما از تو خوب تر است، به جهت نسبتی که با ما داری. کار بد، از هر کس بد است و از تو بدتر، به جهت نسبتی که با ما داری.

این یک اصل مهم اخلاقی برای همه روحانیت است ، مگر می شود روحانی رانت بخورد ، زندگی لاکچری داشته باشد و به پای دین تمام نشود؟! و اگر به پای دین تمام شود ، یعنی ؛ دین گریزی و انزجار از دین! و این همان رفتار غلط عالمان دینی یهود و مسیحیت بود که به تصریح امام عسکری (ع) طابقا نعل به نعل در علماء اسلام هم می تواند باشد! و این خطر مهم که در کمین عالمان دینی است در قرآن آمده است.

عالم دینی و استفاده از رانت! و ایجاد مانع در دینداری جامعه!

استاد سروش با استشهاد به آیه 34 سوره توبه تصریح کرد: امکان عالم دینی و استفاده از رانت محال نیست و عالم دینی و ایجاد مانع در دینداری جامعه نیز امکانپذیر است ؛ «إن کثیراًمن الاحبار و الرهبان لیأکلون اموال الناس بالباطل ویصدون عن سبیل الله »؛ در این آیه میفرماید؛ بسیاری از دانشمندان یهود و راهبان ،اموال مردم را به ناروا می خورند،ومردمان از راه خدا باز می دارند.خوردن اموال عمومی یا شخصی “باطل”  است و شامل رانت خواری ها می شود و این باطل و ناروا بودن با توجیه های شرعی و بازی کردن های با قانون هم درست نمی شود. و تعبیر دیگر آیه “صد عن سبیل الله” است و این در مورد یک کافر ممکن معنا شود که اجازه دینداری به جامعه نمی دهد، اما وقتی سخن از رفتار غلط عالمانِ دینی است باید دقیق معنا شود و آن این هر چیزی که از عالمان دینی صادر شود و نتیجه اش مسدود شدن راه دینداری مردم باشد و مردم را از دین منزجر کند ؛ “صد عن سبیل الله” است.

محافظت از دین در مواجهه با سه گروه خطرناک!

حجت الاسلام سروش گفت : سه گروه برای دینداری فردی و عمومی بسیار خطرناک و پر آسیب هستند.این سخن امیرالمومنین به نقل صدوق در کتاب “الخصال” است که بجهت اهمیت متن آن را می خوانیم؛ عن سلیم بن قیس گوید از امیر المومنین شنیدم که فرمود: اِحْذَرُوا عَلَى دِینِکُمْ ثَلاَثَهً ؛ رَجُلاً قَرَأَ اَلْقُرْآنَ حَتَّى إِذَا رَأَیْتَ عَلَیْهِ بَهْجَتَهُ اِخْتَرَطَ سَیْفَهُ عَلَى جَارِهِ وَ رَمَاهُ بِالشِّرْکِ . فَقُلْتُ: یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ أَیُّهُمَا أَوْلَى بِالشِّرْکِ ؟ قَالَ: اَلرَّامِی. وَ رَجُلاً اِسْتَخَفَّتْهُ اَلْأَحَادِیثُ کُلَّمَا أُحْدِثَتْ أُحْدُوثَهُ کَذِبٍ مَدَّهَا بِأَطْوَلَ مِنْهَا . وَ رَجُلاً آتَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سُلْطَاناً فَزَعَمَ أَنَّ طَاعَتَهُ طَاعَهُ اَللَّهِ وَ مَعْصِیَتَهُ مَعْصِیَهُ اَللَّهِ وَ کَذَبَ لِأَنَّهُ لاَ طَاعَهَ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیَهِ اَلْخَالِقِ لاَ یَنْبَغِی لِلْمَخْلُوقِ أَنْ یَکُونَ حُبُّهُ لِمَعْصِیَهِ اَللَّهِ فَلاَ طَاعَهَ فِی مَعْصِیَتِهِ وَ لاَ طَاعَهَ لِمَنْ عَصَى اَللَّهَ إِنَّمَا اَلطَّاعَهُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلاَهِ اَلْأَمْرِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِطَاعَهِ اَلرَّسُولِ لِأَنَّهُ مَعْصُومٌ مُطَهَّرٌ لاَ یَأْمُرُ بِمَعْصِیَتِهِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَهِ أُولِی اَلْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ لاَ یَأْمُرُونَ بِمَعْصِیَتِهِ .

وی ادامه داد: ترجمه حدیث چنین است ؛ از سه کس بر دین خودتان بترسید ؛ اول ؛ کسیکه قرآن را فرا گرفته و بعلوم قرآن آشنا شده است و همین که نشاطی از موقعیت اجتماعی پیدا میکند ، شمشیرش را بروی همسایه خود کشیده و او را هدف تیر تهمت شرک قرار دهد! گفتم: یا امیر المومنین کدامیک به شرک سزاوارترند؟ فرمود: آنکه تیر تهمت زده است. دوم ؛ وفردی که بازیچه جریانات روز گردد و هر افسانه دروغین که ساخته شود او دنباله اش را درازتر بکشد. و سوم کسی که خدا به او قدرت و ریاستی داده باشد و او گمان کند که فرمان برداری از او فرمان بری از خدا است و سرپیچی از فرمانش سرپیچی از فرمان خداست. در صورتی که چنین نیست زیرا در راه معصیت خدا از هیچ مخلوقی نباید اطاعت کرد… فقط باید از خداوند و پیغمبرش و جانشینان او فرمان برد و اینکه خداوند دستور فرموده است: فقط از دستورات پیغمبر اطاعت شود برای این است که پیغمبر معصوم و پاک است و بنافرمانی خداوند دستور نمی دهد و اینکه فقط به اطاعت جانشینان پیغمبر امر فرموده است برای این است که آنان نیز معصومند و پاک و امر بگناه نمی کنند.

مردودیتِ بی دین دانستن مردم و گمان اطاعت مطلق از غیرمعصوم

استاد حوزه علمیه گفت : این روایت شریف درس مهمی میدهد که نیاز امروز ماست و آن این است ؛ ما در مباحث دینی ، سخت گیری بر دین مردم نداریم ، و نیز به بیان قاطع امام علی ؛ حق کافر پنداری در جامعه دینی نداشته و نیز اطاعت مطلق خواستن از مردم بنام دین ، مردود است و خارج از ضوابط دینی است و قطعا مردم را از دین متنفر می کند.

یکی از وظائف روحانیت ایجاد زمینه برای انتقال تفکر است

سروش در پایان گفت : عالمان دینی فقط در نویسندگی و تئوری پردازی مانند علامه طباطبایی و نیز در خطابه مانند خطباء خلاصه نمی شود، گروهی دیگر از عالمان دینی هستند که با داشتن امکاناتی چون محراب و منبر و مسجد و کانونهای تبلیغی فرصتی را آماده می کنند تا تشنگان معارف در اطراف اساتید جمع شوند و بهره مند شوند.

آیت الله ملکی در منطقه وسیع شمیرانات در دهه چهل و پنچاه این موفقیت را داشت و توانست با نفوذ در دلها ، افراد را در مسجد همت تجریش جمع کند و از معارف دینی و نواندیش های دینیِ بزرگانی چون آیت الله طالقانی و استاد آیت الله مطهری سیراب کند، و آیندگان بوسیله نوار و جزوه های آن مباحث استفاده وافر ببرد . الان بخشی از آثار شهید استاد مطهری با نام مسجد همت و آقای ملکی آمیخته است که استاد مطهری آن مباحث را در آن پایگاه معرفتی ایراد نموده و امروز منتشر شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خواف شهری از عهد اشکانیان و ساسانیان

امام جمعه تربت حیدریه: اعضای شورای باید به وعده‌های باقی مانده خود عمل کنند

رقابت 4 هزار و 623 داوطلب کنکور سراسری در تربت حیدریه

کشت گندم و جو دیمی در بیش از4500 هکتار اراضی بخش رخ تربت حیدریه

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

پدیده جدید راه خواری در پارک پیشکوه تربت حیدریه+ جوابیه

بورسیه رتبه های زیر هزار کنکور برای پنجمین سال متوالی توسط خیر نیک اندیش تربتی

همه خدمات پیشگیری و درمان هاری به‌صورت کاملآ رایگان انجام می‌شود

رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری های شهرستان زاوه شکسته شد

رفع تداخل بیش از 21هزار هکتار اراضی شهرستان مه ولات

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

افزایش 51 درصدی تعهدات بلند مدت تامین اجتماعی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان

شرایط جدید بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان به زیان روستاهای محروم است

جاذبه های چشم‌نواز بهاری محیط زیست خراسان رضوی

نقش مؤثرشرکت نفت منطقه تربت حیدریه در تامین پایدار سوخت خراسان جنوبی

بی توجهی به مناسب سازی معابر تربت حیدریه، خطری در کمین کم توانها

در «رویدادی بی‌سابقه»، یک ستاره‌ مرده‌ زندگی را از سر گرفت

تصاویر: سیل در دوبی

نشست‌های شورای اداری باید خروجی داشته باشد/ جهش تولید با کار ظاهری محقق نمی‌شود / مردم از رفتار برخی کارمندان گلایه دارند/ عقب افتادگی سیاسی دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه تربت حیدریه است

افزایش تعرفه ویزیت پزشکان و مسدود شدن سامانه بیمه سلامت

مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه شتاب می گیرد

تاثیر تصمیم‌سازی سیاسی در تامین آب صنایع تربت‌ حیدریه

پیش‌بینی برداشت 300 تن کلزا از اراضی کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه

بر طرف شدن مشکل راه ورودی و خروجی بیمارستان راشد زاوه

راننده خودروی حامل سوخت قاچاق در آتش سوخت

فقدان ویترین جذاب برای معرفی داشته‌های شهرستان/ کمربندی و زیان آن به اقتصاد گردشگری تربت حیدریه / کمبود سرویس بهداشتی / عرضه نامناسب سوغاتی شهرستان به گردشگران

تصاویر: مزرعه عروسک‌ها

آخرین مهلت ثبت نام بیمه رایگان مادران دارای بیشتر از سه فرزند روستایی و عشایری

توزیع بیش از 902 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی منطقه تربت حیدریه در سال گذشته

ساختمان 89 ساله اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

تصاویر: در خطر انقراض

اضافه شدن دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی به دانشکدۀ پرستاری و مامایی تربت حیدریه

یدیعوت احارونت: انتظار نمی‌رود پاسخ اسرائیل شامل اقدام نظامی در خاک ایران باشد / آمریکا بر اسرائیل برای جلوگیری از کشیده شدن به یک جنگ منطقه‌ای فشار می‌آورد

95 درصد جمعیت رشتخوار به تولید پسته مشغول هستند

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

رضا نصری: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود، نه «حمله»/ می‌خواهند ایران را مقصر این درگیری جلوه دهند

افزایش بیش از 48 درصد میزان باراندگی در تربت‌حیدریه

تصاویر: مسابقات کشتی چوخه در گود زینل خان

رونق اقتصادی برای دست‌اندرکاران نوغان‌دار خراسان رضوی

توزیع 350 سبد غذایی بین زنان باردار تربت حیدریه

عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق که سیمرغ را تا قاف پرواز داد

سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آنها را نشنیده باشید

طبق قرارداد بازارچه آداک یک سازه موقت است/ پایان قرار داد، عدم تمکین سرمایه گذار و ورود سازمان بازرسی به پرونده/ اصرار سرمایه گذار بر ادامه تصرف غیر قانونی بازارچه/ احداث پارکینگ طبقاتی/ برگزاری مزایده برای واگذاری مغازه ها/ راهی جز پلمپ بازارچه آداک نداشتیم/ با یک قرارداد شفایی از کسبه ماهی 231 میلیون تومان دریافت می کنند/ چاره ای جز رسانه ای کردن برایمان باقی نماند

بخش زیادی از معضلات جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برطرف می شود

گزارش تصویری؛ نگاهی متفاوت به برگزاری نماز عید فطر از دریچه لنز دوربین

اگر جلوی پروژه‌های سدسازی ترکیه گرفته نشود، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با آسیب جدی مواجه می‌شوند

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند، اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم

10 مورد از سردترین شهرهای جهان؛ سردترین شهر دنیا در کدام کشور قرار دارد؟

صدور 118 موافقت اصولی و پروانۀ بهره‌برداری مراکز درمانی در منطقه تربت حیدریه